statystyki

Spór taksówkarzy z Uberem wjeżdża do UOKiK

autor: Patryk Słowik, Jakub Styczyński30.01.2017, 07:45; Aktualizacja: 30.01.2017, 08:18
Uber

To kolejny element walki pomiędzy polskimi taksówkarzami a globalną korporacją. Tym razem prawnicy tych pierwszych sięgnęli po przepisy prawa konkurencji. Magdalena Szulc z biura prasowego Uber przekonuje jednak, że mamy do czynienia z odgrzewaniem tematu.źródło: ShutterStock

ELE Taxi, największa polska sieć taksówkarska, złożyła w ostatnich dniach na ręce prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie dotyczące działalności amerykańskiego potentata. Pojawia się w nim zarzut stosowania przez Ubera porozumień ograniczających konkurencję.

To kolejny element walki pomiędzy polskimi taksówkarzami a globalną korporacją. Tym razem prawnicy tych pierwszych sięgnęli po przepisy prawa konkurencji. Magdalena Szulc z biura prasowego Uber przekonuje jednak, że mamy do czynienia z odgrzewaniem tematu.

– Pamiętajmy, że już raz UOKiK wypowiedział się w tej kwestii. W ocenie prezesa urzędu Uber ma swoje źródło w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, które z jednej strony pozwalają na dostarczenie konsumentom funkcjonalności niedostępnych w przypadku tradycyjnych usług taksówkarskich, a z drugiej – obniżają koszty podstawowej usługi poprzez bardziej efektywne wykorzystanie floty pojazdów – tłumaczy Szulc.

Maciej Trąbski, radca prawny w kancelarii GESSEL, która reprezentuje ELE Taxi, przekonuje jednak, że wcześniejsze stanowisko urzędu dotyczyło wyłącznie interesów konsumentów.

– Prezes UOKiK nie badał wpływu działalności Ubera na rynek właściwy i taksówkarzy, z którymi Uber konkuruje na tym rynku. W imieniu ELE Taxi domagamy się tego, by urząd dokonał takiej oceny – wskazuje pełnomocnik taksówkarzy.

Najważniejsza ze strony UOKiK może być ocena, jaką działalność Uber świadczy na terenie Polski. Formalnie udostępnia on tylko aplikację mobilną, z której korzystają współpracujący z nim kierowcy. Trudno zaś byłoby wykazać, że podmiot działający na rynku nowoczesnych technologii stanowi bezpośrednią konkurencję dla firm z rynku przewozu osób.

Mecenas Trąbski zaznacza, że aby miarodajnie ocenić to, czym naprawdę zajmuje się Uber, należy przeanalizować stopień kontroli platformy nad faktycznymi wykonawcami usługi.


Pozostało jeszcze 58% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (4)

  • sprawiedliwy(2017-01-30 19:32) Zgłoś naruszenie 40

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na wniosek Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Krakowie o wszczęcie postępowania wyjaśniającego wobec właściciela aplikacji Uber – w swoim piśmie zatytułowanym „Informacja o sposobie rozpatrzenia zawiadomienia” z dnia 8 kwietnia 2016 r. znak DDK-60-280/16/AN stwierdził, że model biznesowy Uber narusza istniejący ład regulacyjny na rynku przewozu osób taksówką. link: www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/170216/karta (ostatnia strona)

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • ja(2017-01-31 08:07) Zgłoś naruszenie 04

    Pierwszy raz widzę, żeby ktoś (postronny?!) bronił "biednych" taksówkarzy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie