statystyki

Spór taksówkarzy z Uberem wjeżdża do UOKiK

autor: Patryk Słowik, Jakub Styczyński30.01.2017, 07:45; Aktualizacja: 30.01.2017, 08:18
Uber

To kolejny element walki pomiędzy polskimi taksówkarzami a globalną korporacją. Tym razem prawnicy tych pierwszych sięgnęli po przepisy prawa konkurencji. Magdalena Szulc z biura prasowego Uber przekonuje jednak, że mamy do czynienia z odgrzewaniem tematu.źródło: ShutterStock

ELE Taxi, największa polska sieć taksówkarska, złożyła w ostatnich dniach na ręce prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie dotyczące działalności amerykańskiego potentata. Pojawia się w nim zarzut stosowania przez Ubera porozumień ograniczających konkurencję.

To kolejny element walki pomiędzy polskimi taksówkarzami a globalną korporacją. Tym razem prawnicy tych pierwszych sięgnęli po przepisy prawa konkurencji. Magdalena Szulc z biura prasowego Uber przekonuje jednak, że mamy do czynienia z odgrzewaniem tematu.

– Pamiętajmy, że już raz UOKiK wypowiedział się w tej kwestii. W ocenie prezesa urzędu Uber ma swoje źródło w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, które z jednej strony pozwalają na dostarczenie konsumentom funkcjonalności niedostępnych w przypadku tradycyjnych usług taksówkarskich, a z drugiej – obniżają koszty podstawowej usługi poprzez bardziej efektywne wykorzystanie floty pojazdów – tłumaczy Szulc.

Maciej Trąbski, radca prawny w kancelarii GESSEL, która reprezentuje ELE Taxi, przekonuje jednak, że wcześniejsze stanowisko urzędu dotyczyło wyłącznie interesów konsumentów.

– Prezes UOKiK nie badał wpływu działalności Ubera na rynek właściwy i taksówkarzy, z którymi Uber konkuruje na tym rynku. W imieniu ELE Taxi domagamy się tego, by urząd dokonał takiej oceny – wskazuje pełnomocnik taksówkarzy.

Najważniejsza ze strony UOKiK może być ocena, jaką działalność Uber świadczy na terenie Polski. Formalnie udostępnia on tylko aplikację mobilną, z której korzystają współpracujący z nim kierowcy. Trudno zaś byłoby wykazać, że podmiot działający na rynku nowoczesnych technologii stanowi bezpośrednią konkurencję dla firm z rynku przewozu osób.

Mecenas Trąbski zaznacza, że aby miarodajnie ocenić to, czym naprawdę zajmuje się Uber, należy przeanalizować stopień kontroli platformy nad faktycznymi wykonawcami usługi.


Pozostało 58% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (4)

  • sprawiedliwy(2017-01-30 19:32) Zgłoś naruszenie 40

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na wniosek Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Krakowie o wszczęcie postępowania wyjaśniającego wobec właściciela aplikacji Uber – w swoim piśmie zatytułowanym „Informacja o sposobie rozpatrzenia zawiadomienia” z dnia 8 kwietnia 2016 r. znak DDK-60-280/16/AN stwierdził, że model biznesowy Uber narusza istniejący ład regulacyjny na rynku przewozu osób taksówką. link: www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/170216/karta (ostatnia strona)

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • ja(2017-01-31 08:07) Zgłoś naruszenie 04

    Pierwszy raz widzę, żeby ktoś (postronny?!) bronił "biednych" taksówkarzy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie