UPC Polska chce się połączyć z Multimedia Polska. Czeka na zgodę UOKiK. Będzie silną konkurencją dla dużych telekomów.
Reklama
Razem 2,2 mln klientów / Dziennik Gazeta Prawna
W I połowie 2016 r. w zasięgu UPC Polska znajdowało się blisko 3,1 mln gospodarstw domowych. To ok. 20 proc. wszystkich w Polsce. Multimedia mają w zasobach ponad 832 tys. klientów. Zakup wart 3 mld zł spowoduje, że połączone firmy staną się w Polsce numerem jeden.

Reklama
– To tak duża baza, że UPC ucieknie całej reszcie kablowego rynku. I to tak, że konkurencją dla niego zacznie być raczej Orange niż inne sieci kablowe – ocenia Jerzy Starzewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.
UOKiK na razie wstrzymuje się od komentarzy. – Nie wpłynął do nas jeszcze wniosek w tej sprawie – mówi DGP Agnieszka Majchrzak, rzeczniczka prasowa urzędu.
Pięć lat temu, gdy UPC przejmowało Astra, UOKiK zgodził się na transakcję, ale postawił warunki. Na terenie Warszawy i Krakowa udziały rynkowe obu firm sięgałyby razem 50–60 proc. UOKiK nakazał więc odsprzedanie części sieci.
UPC liczy, że urząd spojrzy na planowaną transakcję przychylnie. W zestawieniu z Orange, Cyfrowym Polsatem, Playem czy T-Mobile pod względem zasięgu i liczby klientów UPC nadal plasuje się daleko w tyle. Przyjęcie Multimediów nie powodowałoby zatem żadnej koncentracji.
– Po połączeniu oferta UPC będzie docierała i tak jedynie do 30 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Oznacza to, że nadal pozostaniemy firmą, która ma niewielki zasięg usług i stosunkowo małą liczbę potencjalnych klientów. Transakcja to kolejny krok w kierunku konsolidacji wciąż rozdrobnionego rynku kablowego, na którym działa kilkaset podmiotów konkurujących na co dzień z dużo większymi graczami mobilnymi i mobilno-stacjonarnymi – tłumaczy DGP Frans-Willem de Kloet, dyrektor zarządzający UPC Polska.
W podobnym tonie wypowiada się Jakub Weber, starszy menedżer Deloitte Digital: – Dochodzi do konsolidacji na rynku. To naturalny sposób na rozwój. Pozycja UPC będzie oczywiście silnie wzmocniona, coraz mniej będzie im brakowało do Orange, który dziś raczej skupia się na inwestycjach w LTE – ocenia ekspert. – Ewidentnie tworzy nam się obraz trzech dużych graczy na rynku fixed line: Orange, UPC i Netii, a dodatkowo ogromnej masy drobnych firm, które łącznie mają około 40 proc. rynku.
– Przyrosty użytkowników zatrzymały się już kilka lat temu, a nawet liczba abonentów zaczęła nieznacznie spadać. Oprócz konsolidacji możemy się jeszcze spodziewać poszukiwania nowych źródeł przychodów i sposobów na dalszy rozwój. Jakich? Być może próby wdrożenia i zarabiania na rozwiązaniach typu inteligentny dom. Ale to na pewno nie będą działania w najbliższych miesiącach – przewiduje ekspert.
Co ciekawe, zapowiadana transakcja nie obejmuje aktywów Multimediów w branży ubezpieczeniowej czy energetycznej. – Grupa składa się z wielu spółek, transakcja dotyczy biznesu telekomunikacyjnego. Spółka Multimedia Energia nie podlega transakcji, a więc dla naszych klientów zupełnie nic się nie zmieni – zapowiada Krystyna Kanownik, rzeczniczka Multimedia Polska.
Segmenty energetyczny i ubezpieczeniowy generują zaledwie 4–5 proc. przychodów całego biznesu. Czy spółki utrzymają się samodzielnie po transakcji? Przedstawiciele firmy nie chcą spekulować.