statystyki

Telekomunikacja: Spór o nagrania, czyli co udostępni operator klientowi

autor: Jakub Styczyński02.08.2016, 08:27; Aktualizacja: 02.08.2016, 09:43
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wobec trzech operatorów sieci komórkowej: Polkomtelu, Orange i T-Mobile.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wobec trzech operatorów sieci komórkowej: Polkomtelu, Orange i T-Mobile.źródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni twierdzą, że muszą przekazać mu jedynie zapis oświadczenia o zgodzie i tylko w przypadku zmiany warunków umowy. A UOKiK uważa, że obowiązek dotyczy całej rozmowy. A także nowej umowy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wobec trzech operatorów sieci komórkowej: Polkomtelu, Orange i T-Mobile. Powód? Do UOKiK trafiły informacje, że nie udostępniali oni konsumentom treści nagrań rozmów sprzedażowych, podczas których zawarto bądź zmieniano umowę. Prezes UOKiK Marek Niechciał stwierdził, że stawia to klienta w gorszej sytuacji podczas postępowania reklamacyjnego. – Brak możliwości weryfikacji nagrania przez konsumenta może w znaczny sposób naruszać jego prawa. Operator mając dostęp do zapisu nagrania rozmowy sprzedażowej, na jej podstawie dokonuje jednostronnej interpretacji ustaleń, co pozostaje poza kontrolą drugiej strony umowy – tłumaczył 21 lipca prezes UOKiK.

Tyle że – zdaniem niektórych ekspertów – z ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 243 ze zm.; dalej: p.t.) nie wynika tak szeroki obowiązek telekomów, jak interpretuje to UOKiK. Zawrzało też na portalach branżowych, pojawiły się opinie, że działania UOKiK nie do końca są zgodne z prawem.

Kontrowersyjny przepis

Oponenci twierdzą, że po pierwsze obowiązek udostępniania nagrań dotyczy jedynie przypadków, gdy zmieniane są warunki umów. Czyli klienci nie mogą domagać się udostępniania nagrań tych zapisów, gdy była zawierana zupełnie nowa umowa. Po drugie udostępniane ma być nie całe nagranie, które przechowuje operator, ale tylko samo oświadczenie.

– Wymóg dotyczy tylko oświadczenia o zgodzie na zmiany warunki umowy, a to niewielki wycinek relacji między operatorem a abonentem, które realizowane są drogą telefoniczną i mogą generować reklamacje oraz konieczność ich rozstrzygnięcia na podstawie zapisów rozmowy – uważa Łukasza Dec z portalu Telko.in. I przytacza art. 56 ust. 6 p.t., zgodnie z którym dostawca usług telekomunikacyjnych zobowiązany jest:


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane