Cyberbezpieczeństwo jest jednym z największych wyzwań, z jakim mierzą się operatorzy komórkowi. To musi być priorytet. Dlatego rynek potrzebuje mądrych rozwiązań, a nie przeregulowania generującego nadmierną biurokrację – takie głosy wybrzmiały podczas 17. Forum Gospodarczego TIME.
„Telekomunikacja jako fundament bezpieczeństwa i odporności państwa” – to tytuł panelu, który zgromadził przedstawicieli sektora telekomunikacji. Bezpieczeństwo cyfrowe, jako absolutny priorytet i wyzwanie, odmieniane było przez wszystkie przypadki.
Liczba cyberataków rośnie bowiem lawinowo, co potwierdzają państwowe i branżowe raporty. CERT Polska, zespół działający w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego, w 2024 r. obsłużył ponad 80 tys. incydentów dotyczących cyberbezpieczeństwa, podczas gdy dwa lata wcześniej było to 39,7 tys. przypadków. Według badania KPMG „Barometr cyberbezpieczeństwa” – w 2024 r. 83 proc. firm padło ofiarą przynajmniej jednej próby cyberataku, co oznacza wzrost o 16 pkt. proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Z kolei z raportu Check Point wynika, że tygodniowa liczba cyberataków na przedsiębiorstwa w Polsce wzrosła do 2100 w styczniu tego roku w porównaniu z 1150 rok wcześniej. Na wzrost ataków wskazują także statystyki samych operatorów.
Codzienne ataki i skuteczna obrona
Juraj Andras, członek zarządu ds. finansowych T-Mobile Polska, podkreślał, że walka ze wzmożoną aktywnością cyberprzestępców to priorytet telekomów.
– Jako operatorzy rozumiemy naszą rolę, którą mamy do odegrania w ekosystemie cyberbezpieczeństwa kraju. Mamy infrastrukturę krytyczną i jesteśmy absolutnie odpowiedzialni za jej ochronę. Polska jest jednym z najbardziej atakowanych przez cyberprzestępców krajów. Jest to jedno z największych wyzwań, z którymi się mierzymy – powiedział Juraj Andras. – Do tej pory zainwestowaliśmy 360 mln dol. w centra bezpieczeństwa i platformy, które budujemy w celu obrony przed atakami. Mogę powiedzieć, że właściwie codziennie jesteśmy celem poważnych cyberataków, więc to jest naprawdę wyzwanie, które musieliśmy potraktować priorytetowo i wydzielić znaczne środki na inwestycje w tym obszarze. Jestem przekonany, że skutecznie wzmocniliśmy odporność na wzmożone zagrożenia – zaznaczył.
Dodał również, że T-Mobile został partnerem Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni, a także Straży Granicznej.
– Niedawno podpisaliśmy umowy o współpracy, w ramach której dzielimy się naszymi doświadczeniami w zwiększaniu bezpieczeństwa kraju i granicy państwowej. Wymieniamy się naszymi kompetencjami w zakresie identyfikacji, zwalczania oraz przeciwdziałania cyberatakom i cyberprzestępczości – podkreślił Juraj Andras. – Dzięki podjętym inwestycjom dbamy nie tylko o odporność naszej infrastruktury, lecz także możemy oferować nasze usługi instytucjom publicznym i kluczowym instytucjom w kraju – dodał.
Niezbędny jest umiar regulacyjny
Na istotną rolę operatorów w zapewnianiu cyfrowego bezpieczeństwa zwracał także uwagę m.in. Michał Ziółkowski, dyrektor pionu technologii i członek zarządu Play. – Rozwój cyberbezpieczeństwa jest jednym z najważniejszych zadań, które przed nami, jako operatorami telekomunikacyjnymi, stoją – wskazał.
Odniósł się też do kwestii regulacji rynku telekomunikacyjnego.
– Ważny jest umiar regulacyjny, abyśmy jako operatorzy mogli sobie poradzić ze skutecznym wdrażaniem proponowanych przepisów. Niezmiernie ważna jest koncentracja na tym, aby to, co zapisaliśmy w efekcie w wewnętrznych procedurach, przekładało się na skuteczne działanie w praktyce – ocenił.
O przeregulowaniu mówił także Juraj Andras.
– Nadmierna regulacja tworzy wiele wewnętrznych nieefektywności, jest wokół tego wiele biurokracji, raportowania. Musimy stawić czoło nakładającym się regulacjom. Uproszczenie ich bardzo ułatwiłoby nam inwestycje w nowe technologie – powiedział.
– Operatorzy telekomunikacyjni na co dzień mierzą się ze wzmożonymi atakami cyberprzestępców. Muszą bronić sieci, a jednocześnie myśleć o rozwoju i dostarczać usługi na rynek na warunkach określonych przez środowisko regulacyjne. Przy czym należy pamiętać, że mamy dwa wymiary tych regulacji – krajowy i europejski – podsumowywał prowadzący dyskusję Ireneusz Piecuch, starszy partner w kancelarii DGTL.
Chodzi o prace nad projektami ustaw wdrażającymi dyrektywę w sprawie środków na rzecz wysokiego, wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (dyrektywa NIS2) oraz dyrektywę o odporności podmiotów krytycznych (dyrektywa CER). Przygotowywany projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa reguluje obowiązki w zakresie zarządzania cyberbezpieczeństwem w zależności od grupy podmiotów. Propozycje Ministerstwa Cyfryzacji budzą zastrzeżenia branży. Resort odpiera jednak zarzuty dotyczące nadregulacji; określa je mianem fałszywej narracji.
Forum Gospodarcze TIME, stworzone z inicjatywy Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, to wspólna konferencja izb, fundacji i stowarzyszeń oraz firm z obszaru IT i telekomunikacji poświęcona m.in. transformacji cyfrowej. Jak podkreślają organizatorzy, głównym celem tegorocznego forum było skierowanie do przedstawicieli europejskiej i polskiej administracji przesłania świata biznesu, że ściślejsza i otwarta współpraca z samorządami przedsiębiorców stwarza nowe możliwości skuteczniejszego wykorzystania potencjału innowacyjności oraz zasobów UE.
organizator
partner relacji