Brytyjski gigant TelecityGroup przejmuje Pliksa, obsługującego największy węzeł wymiany danych między operatorami w Polsce
Plix zajmuje się wynajmem powierzchni dla firm lokujących w Polsce serwery i urządzenia telekomunikacyjne. Prowadzi również punkt wymiany ruchu IP, z którego korzystają dostawcy dostępu do internetu. Zakup spółki ma umożliwić TelecityGroup zaistnienie na polskim rynku.
Według danych firmy Audytel w Polsce rośnie popyt na usługi data center, ale w kraju powstaje za mało nowych obiektów, by zaspokoić potrzeby rynku. W połowie 2012 r. powierzchnia wszystkich data center wynosiła ok. 48 tys. mkw. Firma doradcza Audytel szacuje, że w ciągu pięciu najbliższych lat wzrośnie ona do ponad 112 tys. mkw. Centra danych to miejsca, gdzie można ulokować serwery w najbezpieczniejszym środowisku technicznym, tj. takim, które zapewnia ciągły dostęp do danych, ale też zabezpiecza rezerwowe systemy zasilania, klimatyzacji czy łączy telekomunikacyjnych. – W Polsce brakuje obiektów data center, a bardzo szybko rośnie zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi – uważa Grzegorz Bernatek, ekspert Audytelu. Według niego niektóre z istniejących obiektów nie gwarantują wystarczającej jakości usług.
Od początku 2013 r. w kraju powstały trzy nowe data center – wybudowany przez IBM w podwarszawskim Błoniu obiekt o powierzchni 1250 mkw. oraz dwa w Toruniu: liczące 800 mkw. centrum danych firmy Exea oraz 300-metrowy obiekt firmy Dataspace. Tymczasem tylko jedno z budowanych w tej chwili w Europie centrów ma mieć powierzchnię 100 tys. mkw.
Popyt na data center wynika przede wszystkim z gwałtownego rozwoju usług chmury obliczeniowej (cloud computing). – Dostawcy tych rozwiązań potrzebują coraz więcej przestrzeni w centrach danych – wyjaśnia Dariusz Wichniewicz, dyrektor działu rozwoju usług telekomunikacyjnych w spółce ATM, która według danych zebranych przez firmę Audytel z trzema data center o powierzchni 8,5 tys. mkw. jest w Polsce największym dostawcą tych usług. Wichniewicz dodaje, że firmie przybywa klientów z zagranicy. – Są wśród nich globalni operatorzy i dostawcy treści – mówi Wichniewicz. Dlatego spółka inwestuje w rozwój swoich centrów. Trwa budowa kolejnego obiektu, a w ciągu dwóch najbliższych lat powierzchnia centrów ATM wzrośnie o ok. 30 proc.
Swoje centra danych powiększa też Comarch. Spółka planuje rozbudowę data center w Warszawie oraz w Krakowie. Zakończyła inwestycję w Dreźnie oraz buduje centrum we Francji. – W odróżnieniu od innych firm wykorzystujemy własne data center na potrzeby usług oferowanych naszym klientom – mówi prof. Janusz Filipiak, prezes Comarchu. W Poznaniu centrum danych buduje firma Beyond. – Nasze data center oferują usługi dobrej jakości w konkurencyjnej cenie, dlatego mamy wielu klientów z Europy Zachodniej – mówi Janusz Morawski, dyrektor działu sprzedaży i sieci partnerskiej w Beyond.