Dziś Ministerstwo Cyfryzacji przeprowadzi konferencję uzgodnieniową rozporządzenia wdrażającego unijne wytyczne dotyczące bezpieczeństwa infrastruktury telekomunikacyjnej
Dziś Ministerstwo Cyfryzacji przeprowadzi konferencję uzgodnieniową rozporządzenia wdrażającego unijne wytyczne dotyczące bezpieczeństwa infrastruktury telekomunikacyjnej
Resort cyfryzacji jest bliski wydania przepisów o cyberbezpieczeństwie nowej sieci. Regulacje będą implementacją unijnych zasad bezpieczeństwa sieci telekomunikacyjnej piątej generacji (5G), czyli tzw. toolboxu, przyjętego przez Komisję Europejską w styczniu br. Ma on zapewnić państwom członkowskim UE i operatorom telekomunikacyjnym narzędzia do budowy i ochrony infrastruktury telekomunikacyjnej spełniającej najwyższe standardy bezpieczeństwa. Zgodnie z tym dokumentem kraje Unii muszą m.in. zaostrzyć wymogi bezpieczeństwa sieci 5G, wdrożyć procedury oceny ryzyka związanego z dostawcami sprzętu i oprogramowania do budowy sieci, a potem zastosować ograniczenia wobec tych producentów, którzy okażą się podmiotami generującymi ryzyko. Należy też wdrożyć strategie dywersyfikacji dostawców dla nowej sieci.
Podjęcie konkretnych kroków zapewniających cyberbezpieczeństwo pozostaje w gestii każdego kraju. Toolbox nie wskazuje żadnej firmy ani kraju jako ryzykownego partnera – choć jest w nim mowa o potencjalnym niebezpieczeństwie ze strony podmiotów wspieranych przez obce państwa i możliwości wyłączenia dostawców z dostępu do kluczowych zasobów (jak rdzeń sieci). Można się więc domyślać, że chodzi o Chiny i firmę Huawei. Zablokowania temu producentowi drogi do naszej sieci 5G oczekują Stany Zjednoczone.
Warszawa dotychczas działała w tych kwestiach kompromisowo, dostosowując się do realiów rynkowych. Budowa nowej sieci jest bowiem kosztowna, a wybór dostawców ograniczony – w Polsce operatorzy telekomunikacyjni mają do wyboru tylko Huaweia, Ericssona i Nokię.
Dlatego polska implementacja toolboxu jest dość ogólnikowa. Kluczowy paragraf 3 rozporządzenia „w sprawie minimalnych środków technicznych i organizacyjnych oraz metod, jakie przedsiębiorcy telekomunikacyjni są obowiązani stosować w celu zapewnienia bezpieczeństwa lub integralności sieci lub usług” nikogo z nazwy nie wymienia. Stanowi zaś, że operator sieci 5G ma stosować tworzone dopiero rekomendacje o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa; gwarantować „brak uzależnienia się od jednego producenta poszczególnych elementów sieci” i zapewnić „podwyższanie odporności na zakłócenia sieci i usług telekomunikacyjnych”.
To mówi najnowszy projekt rozporządzenia, z 22 kwietnia. Teoretycznie po dzisiejszym spotkaniu może zostać zmodyfikowany. – Prace nad rozporządzeniem są na ukończeniu i nie spodziewamy się już radykalnych zmian w jego treści – zapewnia jednak wiceminister cyfryzacji Wanda Buk.
Nieoficjalnie w branży mówi się, że do radykalnych zwrotów akcji dojść już nie powinno. Biorąc jednak pod uwagę ostatnie perypetie przepisów związanych z 5G, niczego nie można wykluczyć – także zaostrzenia kursu wobec Huaweia. – My jako dostawca technologii na pewno nie jesteśmy aktorem pierwszego planu, bo rozporządzenie dotyczy operatorów telekomunikacyjnych – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska. – Organizacje branżowe, w ramach których działamy, wyraziły swoje stanowiska w trakcie konsultacji. Teraz czekamy na rozwój wydarzeń. Liczymy, że zapisy rozporządzenia pozostaną niedyskryminujące i skupiające się na zagwarantowaniu minimalnych warunków bezpieczeństwa sieci – dodaje.
Czy zapewnienie bezpieczeństwa sieci 5G wymaga wykluczenia Huaweia lub innego dostawcy? – Tylko polski rząd z pomocą służb może dokonać oceny profilu ryzyka dostawców technologii 5G – zastrzega Izabela Albrycht, prezes Instytutu Kościuszki i przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa – CYBERSEC. – Zgodnie z zaleceniami KE poszczególne kraje mogą zadecydować o zastosowaniu ograniczeń dla dostawców wysokiego ryzyka. Może to obejmować niezbędne wyłączenia w celu skutecznego ograniczenia ryzyka – w odniesieniu do kluczowych obszarów infrastruktury, krytycznych funkcji czy zasobów – wylicza.
Zasady bezpieczeństwa sieci z rozporządzenia miałyby się znaleźć w decyzjach rezerwacyjnych na częstotliwości pod 5G. Taki zapis figurował w tarczy 3.0. przyjętej przez Sejm 30 kwietnia. Senacka komisja finansów publicznych wśród swoich poprawek do tarczy zarekomendowała wczoraj jego wykreślenie.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama