Trzydzieści groszy zapłaci podmiot, który będzie chciał sprawdzić, czy danej osobie wydano ważny paszport – tak wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości oraz sposobu i terminów wnoszenia opłaty za dostęp do usługi weryfikacji z Rejestru Dokumentów Paszportowych. Został on właśnie skierowany do konsultacji.

Nowa ustawa paszportowa (z 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych; Dz.U. poz. 350) tworzy m.in. Rejestr Dokumentów Paszportowych działający w ramach Systemu Rejestrów Publicznych. Jednocześnie wprowadza ona usługę weryfikacji, czyli możliwość sprawdzenia, czy na podstawie konkretnych danych został wydany ważny paszport (o możliwości skorzystania z niej przez wiele służb oraz przepisach kontrolujących korzystanie z uprawnienia pisaliśmy w DGP nr 27/2022, „Minister powie «sprawdzam» również elektronicznie”).
Dostęp do tej usługi będą miały nie tylko służby, lecz także inne podmioty. W ich przypadku konieczne będzie złożenie wniosku, w którym uzasadniony zostanie interes faktyczny i pozytywna decyzja ministra cyfryzacji. Właśnie ze względu na „komercyjne” cele tej usługi wprowadzono opłatę za dostęp. Zgodnie z projektem ma ona wynosić 0,30 zł od jednego potwierdzenia istnienia bądź nieistnienia ważnego dokumentu paszportowego.
Co istotne, podmioty, które zechcą skorzystać z usługi, będą zobowiązane uiścić opłatę w terminie siedmiu dni od doręczenia im wezwania od ministra cyfryzacji. W jego treści zostanie wskazane, ile potwierdzeń wydano na rzecz danego wnioskodawcy. Projekt przewiduje, że wezwania będą wysyłane nie częściej niż raz na miesiąc. – Z uwagi na sposób działania usługi weryfikacji nie można w jej przypadku dołączyć dowodu uiszczenia opłaty za skorzystanie do zapytania, w związku z czym zdecydowano się na zastosowanie rozwiązania polegającego na wnoszeniu opłaty z dołu – tłumaczą autorzy projektu.
Rozporządzenie ma wejść w życie wraz z ustawą paszportową, czyli 27 marca br.
Etap legislacyjny
Projekt skierowany do konsultacji społecznych