statystyki

Nadzór budowlany zweryfikuje jednak wątpliwe inwestycje

autor: Zofia Jóźwiak07.10.2020, 08:41; Aktualizacja: 07.10.2020, 08:50
ok. 500 tyle inwestycji rozpoczęto w trybie art. 12 ust. 2 specustawy o COVID-19

ok. 500 tyle inwestycji rozpoczęto w trybie art. 12 ust. 2 specustawy o COVID-19źródło: ShutterStock

Nie wszystkie rozpoczęte w nadzwyczajnym trybie specustawy o COVID-19 budowy zostaną zaaprobowane. Tę w podwarszawskim Lesie Bemowskim wstrzymano, inne będą wzięte pod lupę

Wiele wskazuje na to, że dewastacji otoczenia z powodu niektórych inwestycji prowadzonych z pominięciem przepisów budowlanych (z uwagi na COVID-19) da się uniknąć. Tak wynika przynajmniej z odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Przypomnijmy: chodzi o przyjęty ad hoc art. 12 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1493). W założeniu przepis miał maksymalnie upraszczać procedury budowlane dla obiektów niezbędnych do zwalczania epidemii.

Ale, jak się okazało, mógł też zostać wykorzystany do działań na granicy prawa. Przykładem jest gmina Stare Babice w bezpośrednim sąsiedztwie Warszawy. O budowie 15 domów jednorodzinnych inwestor tylko powiadomił miejscowe starostwo, tłumacząc, że rozpoczyna budowę osiedla mającego być miejscem przebywania na czas kwarantanny – w trybie art. 12 specustawy. Nie miało znaczenia, że w planie miejscowym teren jest przewidywany do zalesienia. Po nagłośnieniu sprawy przez lokalny samorząd i organizacje społeczne nadzór budowlany podjął decyzję o wstrzymaniu budowy.

Podstawa wstrzymania

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego pytany przez DGP o podstawę decyzji wskazał na art. 2 ust. 2 specustawy o COVID-19. Zostało tam określone, że przez przeciwdziałanie COVID-19 „należy rozumieć wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, choroby COVID-19”. A w ocenie właściwego powiatowego inspektora nadzoru budowlanego wskazana inwestycja nie kwalifikowała się do zastosowania przepisów tej ustawy i wymagała uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. „Inwestor nie uzyskał takiej decyzji, w związku z czym organ nadzoru budowlanego był zobligowany do przeprowadzenia postępowania administracyjnego w trybie art. 48 ustawy Prawo budowlane” (przepisy o samowoli budowlanej – red.) – czytamy w odpowiedzi GUNB. Ponadto urząd wyjaśnia, że „inwestor nie uzyskał decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego zamierzenia budowlanego, a obowiązku tego nie wyłączała ww. ustawa COVID-19”.


Pozostało 48% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane