statystyki

Tarcza antykryzysowa: Jaka pomoc dla przedsiębiorców od gmin?

autor: Marcin Nagórek, Leszek Jaworski15.05.2020, 08:23; Aktualizacja: 15.05.2020, 08:25
Przepisy tarczy antykryzysowej dają gminom wiele możliwości udzielenia wsparcia firmom działającym na ich terenie. Problemy powodują przede wszystkim terminy i procedury

Przepisy tarczy antykryzysowej dają gminom wiele możliwości udzielenia wsparcia firmom działającym na ich terenie. Problemy powodują przede wszystkim terminy i proceduryźródło: ShutterStock

Przepisy tarczy antykryzysowej dają gminom wiele możliwości udzielenia wsparcia firmom działającym na ich terenie. Problemy powodują przede wszystkim terminy i procedury

stan faktyczny: Gmina dopiero w maju skalkulowała, że jej budżet wytrzyma zwolnienie dla firm z podatku od nieruchomości. Czy radni mogą podjąć stosowną uchwałę na początku czerwca albo nawet w lipcu, lecz z mocą od 1 kwietnia, a więc z momentem wejścia w życie tarczy antykryzysowej?

odpowiedź: Sama możliwość wprowadzenia zwolnienia wynika z art. 15p specustawy o COVID-19. Postanowiono w nim, że rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić za część 2020 r. zwolnienia z podatku od nieruchomości (gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej) wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z następstwami wirusa.

Wydawać by się mogło, że zwolnienie powinno być „na przyszłość”, ale tak jednak nie jest. Gmina może bowiem skorzystać ze szczególnego mechanizmu zawartego w art. 5 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych. Nie wyłącza on możliwości nadania aktom normatywnym (które co do zasady powinny wejść w życie w ciągu 14 dni od podjęcia) wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Ty samym umożliwia radnym wprowadzenie zwolnienia z mocą wsteczną. Koncepcja ta ma potwierdzenie m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 20 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Sz 946/19), gdzie dopuszczono wprowadzenie zwolnień w podatku od nieruchomości wstecz nie tylko w perspektywie miesięcy, lecz nawet lat.

Sąd w uzasadnieniu podkreślił, że nie ma żadnego przepisu, który dopuszczałby wyłącznie możliwość stanowienia przepisów z mocą wsteczną w danym roku podatkowym, a zarazem ograniczał taką możliwość w stosunku do okresów wcześniejszych. Finalnie, należy przyjąć, że rada gminy może wprowadzić wspomniane zwolnienie od 1 kwietnia 2020 r., z tym że w treści uchwały powinno być wyraźne zastrzeżenie, że uchwała wchodzi właśnie z tym dniem.


Pozostało 86% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane