statystyki

Korekty finansowe na nowych zasadach. Zamawiający mogą stracić unijną dotację

autor: Artur Wawryło11.03.2020, 10:34; Aktualizacja: 11.03.2020, 10:36
Do tabel załączone zostaną konkretne przykłady nieprawidłowości wraz z odniesieniami do prawa unijnego oraz ich opisem. W konsekwencji naruszenia zostaną dokładniej niż dotychczas scharakteryzowane

Do tabel załączone zostaną konkretne przykłady nieprawidłowości wraz z odniesieniami do prawa unijnego oraz ich opisem. W konsekwencji naruszenia zostaną dokładniej niż dotychczas scharakteryzowaneźródło: ShutterStock

Zamawiający, przygotowując specyfikację w postępowaniu z udziałem unijnych funduszy, będą musieli być bardziej uważni, by nie stracić wsparcia z UE. Wkrótce dojdą nowe rodzaje naruszeń, za które dotychczas nie karano.

Jeśli w trakcie postępowania o zamówienie publiczne finansowanego z pomocą środków unijnych dochodzi do nieprawidłowości, to zamawiający już teraz musi się liczyć z nałożeniem korekty finansowej, co w praktyce oznacza zabranie części unijnego wsparcia. Przy czym mierzenie się z korektami nie jest proste, a po wejściu nowych zasad nakładania korekt może się okazać jeszcze bardziej skomplikowane, bowiem zmieni się dotychczas stosowane nazewnictwo. – I nawet doświadczeni zamawiający mogą mieć z tym problem – uważa Artur Wawryło, prawnik prowadzący Kancelarię Zamówień Publicznych.

Nowe zasady nakładania korekt przez instytucje zarządzające unijnymi funduszami zaczną obowiązywać 14 dni po wejściu w życie znowelizowanego rozporządzenia, które ustala wielkość kar dla podmiotów nieprawidłowo prowadzących postępowania o zamówienia publiczne.

Nowelizację polskich przepisów wymusza decyzja KE z 14 maja 2019 r. C(2019) 3452 w sprawie określenia i zatwierdzenia wytycznych dotyczących określania korekt finansowych dokonywanych przez komisję w odniesieniu do wydatków finansowanych przez UE w ramach zarządzania dzielonego, w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Najpoważniejsze zmiany dotyczą taryfikatora korekt (tabeli korekt). Znajdują się w nim nowe przesłanki do nakładania kar polegających na uszczupleniu o określony procent unijnego wsparcia (korekt), jak też zmiany dotychczasowych. To, z czym przede wszystkim trzeba się zapoznać, to aktualizacja załącznika określającego kategorie występujących nieprawidłowości i wartość procentową nakładanych korekt. Tabela doprecyzowuje rodzaje naruszeń procedur zamówień (kategorie) i związane z nimi stawki ryczałtowe korekt. W tym celu w opisie każdej kategorii dodane zostały nowe podkategorie, w ramach których prezentowane są różne sytuacje, jakie mogą mieć miejsce w trakcie postępowania. Do podkategorii przypisane są stawki procentowe korekt. W konsekwencji zabieg skutkować powinien z jednej strony zmniejszeniem uznaniowości nakładania kar, a z drugiej spowoduje, że kontrolujący będzie bardziej ograniczony, jeśli chodzi o ich miarkowanie – tabela wyraźnie określa granice korekt i dotyczy węższych kategorii naruszeń. Zamawiający mogą też mieć poważne problemy interpretacyjne z nazewnictwem zastosowanym w tabeli; zostało ono wprost przeniesione z decyzji KE i nie jest zgodne ze stosowanym w polskim prawie zamówień publicznych.

Do krajowej tabeli dodano dwie kolumny. Jedna z nich zawiera odniesienia do przykładów z aktualnie obowiązującej ustawy z 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (t.j. z 2019 r. poz. 1843; dalej: p.z.p.), zaś druga obejmuje regulacje obowiązujące beneficjentów niebędących zamawiającymi w rozumieniu p.z.p., a także dotyczące zamawiających publicznych udzielających zamówień o wartości od 50 000 zł do progów stosowania p.z.p. (zasadniczo 30 000 euro).

Przywołane w tabeli przepisy nie stanowią katalogu zamkniętego, bowiem po ustaleniu stanu faktycznego i przyporządkowywaniu do określonej kategorii (podkategorii) nieprawidłowości należy brać pod uwagę skutek stwierdzonego naruszenia prawa w danym postępowaniu.

Zmiany zostaną wprowadzone do rozporządzenia ministra rozwoju z 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 971). Nowela aktu jest po konsultacjach społecznych, przy czym wyda ją minister funduszy i polityki regionalnej.


Pozostało jeszcze 67% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane