Policjanci sprawdzani wykrywaczem kłamstw unikną dodatkowej presji.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zaproponowało, żeby w ich badaniu nie mógł już uczestniczyć, w charakterze obserwatora, kierownik komórki wydziału spraw wewnętrznych Komendy Głównej Policji lub osoba przez niego wyznaczona. Tym samym sposób prowadzenia takich testów będzie dostosowany do zwyczajów obowiązujących na świecie.
Zmianę taką wprowadza projekt nowelizacji rozporządzania z 20 marca 2007 r. w sprawie trybu i warunków fizycznej i psychicznej zdolności policjantów do służby na określonych stanowiskach lub w określonych komórkach organizacyjnych jednostek policji (Dz.U. z 2007 r. nr 62, poz. 423 ze zm.). Wynika z niego, że podczas badania powinien być obecny lekarz, ratownik medyczny albo ratownik, który udzieli pierwszej pomocy medycznej w przypadku np. zasłabnięcia policjanta. Jeśli nie jest możliwe, aby takie osoby uczestniczyły w badaniu, konieczne jest zapewnienie łączności umożliwiającej wezwanie pomocy.
Projekt zmienia także wykaz komórek organizacyjnych uprawnionych do przeprowadzania testów psychofizjologicznych i psychologicznych. Po zmianach badania wariografem będą mogły prowadzić wyspecjalizowane komórki Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji oraz specjalnie wyznaczone placówki w komendach wojewódzkich i stołecznej policji.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia skierowany do konsultacji