Według pracodawców do najważniejszych kompetencji pracowników w branży informatycznej należą obecnie: język angielski, umiejętność współpracy, orientacja na klienta, uczciwość oraz zaangażowanie. W perspektywie pięciu kolejnych lat sytuacja znacznie się nie zmieni.

Wśród pięciu najbardziej cenionych cech znajdą się: współpraca, troska o jakość, umiejętność uczenia się, znajomość języka angielskiego oraz zaangażowanie. Co ciekawie, większość wymienianych przez pracodawców kompetencji należy do grupy tzw. „umiejętności miękkich”. Oznacza to, że potencjalni pracownicy powinni zadbać nie tylko o zdobywanie kompetencji technicznych, ale także o rozwój bardziej uniwersalnych cech i umiejętności.

Dwadzieścia najważniejszych kompetencji w branży informatycznej obecnie (2015 rok) i w przyszłości (2020 rok) / Media

Oczekiwania pracodawców nie zawsze idą w parze z rzeczywistymi kompetencjami informatyków. Za najważniejsze, a równocześnie najtrudniejsze do pozyskania kompetencje, uznano umiejętność współpracy, orientację na klienta, zaangażowanie, a także innowacyjność/kreatywność oraz komunikację ustną.