Dbanie o prawidłowe funkcjonowanie nawiewu powinno ograniczyć spory o użytkowanie wentylacji.
W firmach się często zdarzają kłótnie między zatrudnionymi dotyczące klimatyzacji. Jedni pracownicy chcą, aby była włączona, a inni, by z niej nie korzystać, bo obawiają się, że zachorują. Tego typu konflikty musi rozstrzygać pracodawca. Może ich jednak skutecznie unikać.
– Już na etapie montażu systemu nawiewu powinien zadbać o to, aby urządzenia zainstalowano w sposób, który nie będzie powodował dyskomfortu w pracy – podkreśla Marek Nościusz, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP.
Dodaje, że firma powinna także zadbać o właściwą konserwację systemu oraz przeprowadzać jego przeglądy. W ten sposób ogranicza się zagrożenie przenoszenia drobnoustrojów poprzez urządzenia służące do klimatyzacji.
Jeśli pomimo spełniania tych wymogów pracownicy będą kłócić się o nawiew, pracodawca może przypomnieć, że zapewnienie wentylacji to obowiązek, jaki nakładają na niego przepisy bhp. Bowiem zgodnie z par. 32 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.) w pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Przepisy te oczywiście gwarantują odpowiednie warunki, w których wykonuje się obowiązki pracownicze. Dlatego wyraźnie wskazują, że powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń. Strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy (par. 35 rozporządzenia). Na podstawie tych regulacji zatrudnieni, którym nawiew przeszkadza, mogą zgłaszać swoje wątpliwości pracodawcy. Ten powinien wówczas sprawdzić, czy klimatyzacja działa prawidłowo.
– Najlepszym sposobem na zlikwidowanie tego typu problemów jest rozmowa. Może okazać się, że spór rozładuje proste rozwiązanie, jak np. zamiana stanowisk pracy poszczególnych osób – wskazuje Małgorzata Lorenc z firmy Lorenc – Doradztwo Kadrowe.
– Czasem wystarczy, aby pracodawca wytłumaczył zatrudnionym, że stosowanie niektórych rozwiązań, w tym przypadku klimatyzacji, jest po prostu konieczne. Nie ma też żadnych przeciwwskazań, aby włączyć zasady funkcjonowania systemu wymiany powietrza do programu szkoleń z zakresu bhp. To przecież element związany z bezpieczeństwem pracy – dodaje Marek Nościusz.