statystyki

Zatrudnienie urzędników w czasie epidemii. Nadzwyczajne rozwiązania

autor: Dr Jakub Szmit17.06.2020, 09:41; Aktualizacja: 17.06.2020, 09:49
grupa osób, urzędnicy

Przyjęte rozwiązanie nie oznacza, że w tym roku mianowań w służbie cywilnej w ogóle nie będzie – zawieszono tylko postępowanie kwalifikacyjne. Ograniczenie nie dotyczy absolwentów KSAP, którzy zostają mianowani z pominięciem tej procedury, wyłącznie na podstawie wniosku złożonego do szefa służby cywilnej.źródło: ShutterStock

Od czasu uchwalenia i wejścia w życie tarczy antykryzysowej ustawodawca wprowadza kolejne akty, które rozszerzają i zmieniają pierwotne rozwiązania. Część z nich skierowana jest do służby cywilnej, część do pracowników samorządowych. Omawiamy najważniejsze z nich.

Zgodnie z art. 48 ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 875; tarcza 3.0) przesądzone zostało, że w tym roku nie będzie postępowań kwalifikacyjnych unormowanych w art. 42 i nast. ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 265; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 285). W związku z tym, że część osób zainteresowanych ubieganiem się o tę formę awansu mogła już złożyć wniosek oraz wnieść wymaganą opłatę (która w tym roku została ustalona na poziomie 520 zł) w art. 48 ust. 2 przewiduje się obowiązek zwrotu przez Krajową Szkołę Administracji Publicznej zarówno samego zgłoszenia, jak i opłaty.

Przyjęte rozwiązanie nie oznacza, że w tym roku mianowań w służbie cywilnej w ogóle nie będzie – zawieszono tylko postępowanie kwalifikacyjne. Ograniczenie nie dotyczy absolwentów KSAP, którzy zostają mianowani z pominięciem tej procedury, wyłącznie na podstawie wniosku złożonego do szefa służby cywilnej.

W uzasadnieniu tarczy 3.0 wskazano, że przyczyną przyjętego rozwiązania miała być chęć uniknięcia konieczności podróżowania osób, które zgłosiły się do postępowania, oraz skupienia ich w jednym miejscu na egzaminach w okresie epidemii. Wydaje się jednak, że co najmniej równie istotnym względem były przesłanki finansowe, np. brak konieczności wypłacania nowo mianowanym urzędnikom SC dodatku pieniężnego, co korespondowałoby ze wspomnianymi wcześniej propozycjami zawartymi w art. 15zzzzzo i nast. tarczy 3.0 (wprost uzasadnianych trudną sytuacją budżetu). Co więcej, art. 48 tarczy 3.0 wszedł w życie 16 maja, a zatem wtedy, gdy już podejmowane były kroki w kierunku odmrażania gospodarki.

Na mocy tarczy 3.0 (art. 47 pkt 4) dokonana została ponadto zmiana dotycząca zasad przeprowadzania pierwszej oceny oraz ocen okresowych w SC. Przypomnijmy, że uprzednio tarcza 2.0 w sposób bezwzględny zawiesiła obowiązek ich przeprowadzania w czasie epidemii. Obecnie obowiązki te są zawieszone fakultatywnie, jeżeli ich realizacja jest niemożliwa ze względu na okoliczności związane ze stanem epidemii. Mimo że oceny te przeprowadza bezpośredni przełożony ocenianego (w przypadku pierwszej oceny – w porozumieniu z kierującym komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony), wydaje się, że decyzja o tym, czy w konkretnej jednostce obowiązek oceniania realizować, czy należy go zawiesić, powinna zapaść na poziomie kierownika tej jednostki. Ponadto w przypadku decyzji o zawieszeniu oceniania należy o niej poinformować zainteresowanego członka korpusu SC, żeby miał on świadomość swojej sytuacji.

Jeśli negatywne skutki gospodarcze COVID-19 odbiją się na finansach publicznych, to możliwe będzie – zgodnie z tarczą 4.0 uchwaloną przez Sejm 4 czerwca br. (przed pracami w Senacie) – zmniejszenie zatrudnienia w konkretnych jednostkach (likwidacja etatów) lub czasowe wprowadzenia mniej korzystnych warunków zatrudnienia dla pracowników (zmniejszenie pensji). Chodzi tu m.in. o osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędach obsługujących członków rządu czy organach administracji rządowej, także w województwie. Pisaliśmy już o tym w artykule „Optymalizacja zatrudnienia w urzędach. Z jakich rozwiązań warto skorzystać” w dodatku Samorząd i Administracja z 13 maja br. (DGP nr 92).


Pozostało 71% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • skarbona(2020-06-19 07:31) Zgłoś naruszenie 42

    kolejny klakier :" Jeśli negatywne skutki gospodarcze COVID-19 odbiją się na finansach publicznych, to możliwe będzie – zgodnie z tarczą 4.0 uchwaloną przez Sejm 4 czerwca br. (przed pracami w Senacie) – zmniejszenie zatrudnienia w konkretnych jednostkach " Jakim trzeba być idiotą, żeby zwalniać służby "zbierające" kasę dla Państwa? Podcinają gałąź na której siedzą? Samobójcy? Kierowcy, ślusarzowi czy kasjerce wystarczy krótki kurs i pracuje. Żeby być profesjonalnym urzędnikiem potrzeba lat pracy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Dolejlama(2020-06-18 08:03) Zgłoś naruszenie 20

    Patrzę na autora i oczom nie wierzę... ktoś nowy.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane