statystyki

Emeryt, który ponownie chce się zatrudnić w urzędzie, nie uniknie przystąpienia do konkursu

autor: Leszek Jaworski01.01.2018, 14:00
urzędnik urząd

Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze, jest otwarty i konkurencyjny, tzn. wymaga przeprowadzenia konkursu.źródło: ShutterStock

Zdarza się, że po przejściu na świadczenie pracownik podejmuje ponownie pracę u byłego pracodawcy. Jednak w samorządach sytuacja się komplikuje. Powrót oznacza bowiem zastosowanie procedury naboru.

Prawo do emerytury zostaje zawieszone niezależnie od wysokości przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego. Tak wynika z art. 103a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1383 ze zm.). Oznacza to, że aby łączyć emeryturę z pracą u byłego pracodawcy, trzeba się wcześniej zwolnić – przed uzyskaniem świadczenia. I tu powstaje problem. Czy przed ponownym zatrudnieniem konieczny jest udział w konkursie? Eksperci twierdzą, że tak.

Tak jak inni kandydaci

Zgodnie z ogólną zasadą przyjętą w art. 11 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902; dalej: u.p.s.) nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze, jest otwarty i konkurencyjny, tzn. wymaga przeprowadzenia konkursu – twierdzi Małgorzata Kalisz-Pawluk, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Prawnej DJKP.

Według dr Agnieszki Piskorz-Ryń z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, biorąc pod uwagę definicję wolnego stanowiska urzędniczego zawartą w art. 12 u.p.s., należy stwierdzić, że pracownik, który rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, chcąc podjąć dalsze zatrudnienie w tym samym urzędzie na tym samym stanowisku, musi uczestniczyć w procedurze naboru. I dodaje, że ustawodawca nie zwalnia pracodawcy z takiego obowiązku.

Wtóruje jej mecenas Małgorzata Kalisz-Pawluk, wskazując, że po przejściu urzędnika na emeryturę i rozwiązaniu z nim stosunku pracy pojawia się wolne stanowisko urzędnicze. Tym samym zgodnie z regulacją ustawową niezbędne jest ogłoszenie konkursu i przeprowadzenie konkurencyjnego naboru kandydatów na to stanowisko. Prawniczka podkreśla, że nie ma przepisów umożliwiających ponowne zatrudnienie tej samej osoby na danym stanowisku urzędniczym bez konieczności przeprowadzenia postępowania konkursowego. Wyjaśnia, że oczywistym wyjątkiem jest sytuacja sądowego przywrócenia do pracy pracownika, z którym niezgodnie z prawem rozwiązano umowę o pracę.


Pozostało jeszcze 47% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane