statystyki

Prawa konsumentów: Najczęściej popełniane błędy

autor: _05.02.2016, 06:22; Aktualizacja: 05.02.2016, 09:55

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Mimo że ustawa o prawach konsumenta obowiązuje od ponad roku, to sprzedawcy nie zawsze potrafią zastosować nowe przepisy w praktyce. Nawet jeśli je znają, to często niewłaściwie je rozumieją, co w konfrontacji z UOKiK może sporo kosztować.

Trudności z prawidłowym stosowaniem przepisów u.p.k mają wiele przyczyn. Z pewnością jedną nich jest brak wystarczającej precyzji ustawodawcy przy formułowaniu niektórych przepisów, posługiwanie się przez niego trudnymi do jednoznacznego zdefiniowania sformułowaniami, które przy bardzo zróżnicowanej gamie sprzedawanych online produktów powodują, że mnożą się pytania o zakres ich obowiązywania. Pytania, na które niekiedy trudno udzielić jednoznacznych odpowiedzi.

Brak orzecznictwa

W związku z tym, że ustawa obowiązuje zaledwie od roku, nie ma jeszcze pomocnych w procesie interpretacji orzeczeń sądów czy decyzji prezesa UOKiK, które wskazywałyby wyraźnie na sposób stosowania przez te organy przepisów w wielu budzących wątpliwości sytuacjach. Wydane dotychczas decyzje UOKiK – dotyczące nowego stanu prawnego – odnosiły się przede wszystkim do kwestii podstawowych, takich jak stosowanie nieobowiązującego już 10-dniowego terminu na odstąpienie od umowy (zamiast wymaganego 14-dniowego), niezwracanie przez sprzedawców kosztów przesyłki w przypadku zwrotu zamówienia czy nakazywanie wysyłania oświadczenia o odstąpieniu wraz z towarem (co zgodnie z ustawą może nastąpić niezależnie).

źródło: Dziennik Gazeta Prawna


Pozostało 94% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • konsumentenergiielektr(2016-02-13 10:49) Zgłoś naruszenie 00

    Tak,niektorzy sprzedawcy zdecydowanie nie rozumieja,ze stosujac nahalna akwizycje nie przekracza sie granic w postaci preparowania dokumentow umow i podpisow za konsumentow,

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane