Ochrona konsumentów w Europie ma wieloletnie tradycje. Jako nabywcy od kilku dekad korzystamy z prawa do zwrotu towaru, reklamacji, gwarancji. Pandemia, z którą zmagamy się obecnie, zwielokrotniła zapotrzebowanie na produkty i usługi oferowane przez internet. Jednocześnie klienci coraz częściej zwracają uwagę na odziaływanie towarów na środowisko. Nowy model konsumpcji wiąże się jednak z nowymiwyzwaniami.
Już w 1972 r. europejscy ministrowie zatwierdzili pięć podstawowych praw konsumentów. W 1997 r. każdemu nabywcy przyznano prawo do zwrotu produktów zakupionych przez internet. Dwa lata później wprowadzono prawo do bezpłatnej dwuletniej gwarancji na produkt zakupiony w sieci, w sklepie czy zamówiony pocztą. W 2020 r. nowa dyrektywa umożliwiła konsumentom łączenie sił i wszczynanie pozwów zbiorowych w UE w przypadkach nadużyć, takich jak Dieselgate. Przepisy europejskie idą z duchem czasu, zapewniając konsumentom bezpieczeństwo i jedne z najpełniejszych praw naświecie.