Podatnicy przesłali od początku roku prawie 9 milionów deklaracji przez internet. Z roku na rok jest to coraz popularniejszy sposób rozliczeń zarówno wśród firm, jak i osób fizycznych.

Z najnowszych danych Ministerstwa Finansów wynika, że pracodawcy przesłali w tym roku prawie 6 milionów PIT-11 (informacja o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, którą trzeba było przesłać do końca lutego), podczas gdy rok wcześniej przesłali w ten sposób nieco ponad 4 mln PIT-11.

ikona lupy />
Popularność e-deklaracji rośnie / DGP

Podobne tendencje dotyczą innych formularzy, w tym zeznań rocznych składanych przez osoby fizyczne. W zeszłym roku przez internet podatnicy przesłali ok. 1,6 mln zeznań PIT-37, a jedynie przez trzy miesiące tego roku do fiskusa trafiło już ponad 1 mln tych formularzy (do końca rozliczeń zostały jeszcze prawie dwa miesiące).

Statystyka z systemu e-Deklaracje, za pomocą którego zeznania trafiają do urzędów skarbowych, pokazuje, że to będzie kolejny rekordowy rok. Łącznie od 1 stycznia do 7 marca podatnicy złożyli prawie 9 mln formularzy przez internet. Z kolei w całym 2012 r. do urzędów skarbowych podatnicy przesłali drogą elektroniczną nieco ponad 11 mln deklaracji i zeznań.

Popularność e-deklaracji rośnie m.in. za sprawą działalności izb i urzędów skarbowych, które organizują szkolenia z przesyłania formularzy drogą elektroniczną. Urzędy zachęcają do wysyłania deklaracji, bo to oznacza dla nich mniej pracy – danych z formularzy nie trzeba wprowadzać do komputera ręcznie. To również korzyści dla podatników. Zwłaszcza tych, którzy wykazują w deklaracjach nadpłatę do zwrotu. W zeszłych latach urzędy skarbowe zwracały pieniądze podatnikom nawet w ciągu dwóch dni, a więc znacznie szybciej niż z zeznań złożonych na papierze. Jak wynika z informacji z izb skarbowych, w tym roku okres oczekiwania na zwrot może być dużo dłuższy i wynieść nawet miesiąc. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej urząd ma trzy miesiące na zwrot nadpłaty.

W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, przez internet mogą się rozliczać wszyscy podatnicy składający zeznania roczne. W praktyce można więc składać: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-39. Podatnicy nie muszą mieć podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem. W celu podpisania zeznania wystarczy podać pięć cech osobowych: imię, nazwisko, datę urodzenia, identyfikator podatkowy (PESEL) oraz kwotę przychodu z zeznania za 2011 r. Takie same wymogi obowiązują również, jeśli osoba chce złożyć formularze: VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, PCC-3, oraz zeznania składane np. przez osoby rozliczające się ryczałtowo. Jeśli jednak formularz przez internet chce złożyć przedsiębiorstwo, to upoważniony pracownik musi je podpisać podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem.

Osoby składające e-PIT muszą pamiętać, aby po wysłaniu zeznania pobrać urzędowe poświadczenie odbioru. Jest to bowiem dokument, który potwierdza wypełnienie obowiązku rozliczenia się z fiskusem za zeszły rok.