Polska jest pierwszym krajem w Europie, w którym Albus zawita na lekcjach w szkole. U podstaw projektu leży współdziałanie globalnych firm technologicznych w celu zapewniania sektorowi edukacji dostępu do nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Samo przedsięwzięcie ma charakter naukowo-badawczy, a jego wyniki posłużą jako wskazówki podczas podejmowania kolejnych decyzji związanych z transformacją cyfrową szkół w Polsce.

Fot. materiały prasowe / DANIEL REMIAN

Chromebooki dla uczniów

Reklama

Jak wskazuje Sylwester Wójcik, menedżer ds. rozwoju biznesu EDU Team Leader w Lenovo Polska, szukanie wiedzy w internecie stało się dla dzieci czymś naturalnym. Zróbmy wszystko, aby każdy uczeń w szkole miał przynajmniej jedno urządzenie dedykowane dla siebie – podkreśla.

Dzięki współpracy firm Lenovo, Intel i Google pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki uczniowie klasy 6B Szkoły Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie otrzymali chromebooki lenovo flex 5, które będą im towarzyszyć podczas nauki na lekcjach stacjonarnych w szkole. Komputery wyposażone są w dotykowy ekran i działają w systemie operacyjnym Chrome OS, opartym na rozwiązaniach chmurowych.

Reklama

Dzieci będą korzystać z programów opracowanych specjalnie na potrzeby edukacyjne. Całe technologiczne instrumentarium w pierwszej kolejności musieli jednak opanować nauczyciele. W projekcie wzięło udział 30 nauczycieli, którzy poświęcili wakacje na szkolenia zakończone egzaminem z obsługi bogatego wachlarza elektronicznych narzędzi dydaktycznych. Oprócz nauczycieli i uczniów z warszawskiej podstawówki w projekt Albus włączeni zostali również uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr 2 w Katowicach oraz ich nauczyciele.

Fot. materiały prasowe / DANIEL REMIAN

– Wyniki po pilotażu z pewnością będą dla nas bardzo interesujące z punktu widzenia trwającej transformacji cyfrowej w Polsce. W chwili obecnej technologia się bardzo rozwija i system uczenia się również, trzeba to badać i dynamicznie wyciągać wnioski, aby uzyskać najlepsze owoce – komentuje Sylwester Wójcik.

Dodaje też, że bardzo ważnymi elementami programu są bezpieczeństwo, merytoryka w nauczaniu, usługi chmurowe i dostęp do internetu oraz uniwersalność przekazu. Nowoczesne technologie to przede wszystkim szansa na bardziej efektywną edukację. To także wyzwanie związane z nauką bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z tych technologii.

Nowoczesna nauka

Projekt Albus, oprócz wymiaru technologicznego, ma również swój kontekst badawczy.

Jak wyjaśnia prof. dr hab. Łukasz Sułkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego, celem projektu jest zbadanie, w jaki sposób technologie związane z oprogramowaniem i sprzętem mogą wesprzeć procesy edukacyjne.

W projekcie każdy ma do odegrania swoją rolę. – Jest zespół partnerów technologicznych. Jest Google, który zajmuje się oprogramowaniem i metodami kształcenia. Jest Lenovo i Intel, które dostarczają chromebooki, na których dzieci się uczą. Sam model edukacji to rodzaj rozwiązania hybrydowego. Z jednej strony to korzystanie ze sprzętu i proces samouczenia się, a z drugiej strony wsparcie ze strony nauczycieli oraz model uczenia jeden na jeden, czyli dziecko i nauczyciel – tłumaczy profesor.

Podkreśla to też projekt pilotażowy. Do tej pory zrealizowano go w kilku krajach na świecie, np. w Korei Południowej. – To dało pewne rezultaty. Okazało się, że jest wartość dodana wynikająca z takiej edukacji, ale są też pewne ograniczenia, uwarunkowania społeczne i kulturowe, które wpływają na ten proces. Musimy to zbadać w Polsce i podczas pilotażu w kilku szkołach wypracować model, który będzie skuteczny, jeżeli chodzi o kształcenie – zauważa prof. dr hab. Łukasz Sułkowski.

Fot. materiały prasowe / DANIEL REMIAN

Systemowe zmiany

Karol Winiarek z Ministerstwa Edukacji i Nauki podkreśla, że projekt Albus to istotna inicjatywa wdrażana u progu systemowych zmian w kształceniu.

– Jesteśmy na etapie, na którym od 250 lat nie mieliśmy możliwości, żeby przeprowadzić transformację systemu edukacji i cały czas bazujemy na starych schematach – mówi ekspert, odnosząc się do nadchodzącego 250-lecia utworzenia Komisji Edukacji Narodowej.

Zwraca też uwagę, że Albus ma tym większe znaczenie w kontekście szybkiego rozwoju technologicznego i czwartej rewolucji przemysłowej, za którymi powinna nadążać edukacja.