Instytut prowadzi badania dla przemysłu w 27 nowoczesnych laboratoriach w siedmiu centrach badawczych zlokalizowanych przy lotnisku Chopina. Zajmuje teren porównywalny wielkością z kampusami uniwersyteckimi – w kilkudziesięciu budynkach mieszczą się laboratoria i biura, w których pracuje 1,3 tys. osób. To miejsce pracy doświadczonej kadry inżynierskiej i młodych talentów, którzy wypracowują rozwiązania dla przemysłu – nie tylko w obszarze lotnictwa. Prowadzone są tutaj także badania i usługi w zakresie technologii kosmicznych, bezzałogowych, materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.

Instytut wykorzystuje kompetencje inżynierów z różnych specjalizacji – dzięki temu realizowane mogą być projekty inżynieryjne związane m.in. z szeroko pojętym transportem, jak np. poduszkowiec ratowniczo-patrolowy PRC-650 (gdzie wykorzystywane są technologie kompozytowe), czy prace z wykorzystaniem druku 3D (m.in. wykonywanie detali dla technologii kosmicznych przy wykorzystaniu produkcji hybrydowej – druk w metalu w połączeniu z obróbką skrawaniem CNC).

Z oferty instytutu może skorzystać każdy przedsiębiorca potrzebujący dostępu do specjalistycznej aparatury i infrastruktury badawczej. Współpracę tę wspiera Sieć Badawcza Łukasiewicz, trzecia co do wielkości sieć badawcza w Europie, której instytut jest częścią od 2019 r. Łukasiewicz skupia 32 instytuty badawcze z całej Polski, które swoim zapleczem laboratoryjnym i wiedzą ekspercką wspierają polski biznes. Sieć skupia ponad 7 tys. pracowników, w tym 4,5 tys. naukowców i inżynierów, którzy dostarczają rozwiązania dla biznesu w czterech obszarach: transformacja cyfrowa, zdrowie, inteligentna i czysta mobilność oraz zrównoważona gospodarka i energia. Instytut zaangażowany jest w prace Łukasiewicza w ramach dwóch ostatnich obszarów.

Lotnictwo przyszłości w sercu Polski

Świetnie wyposażone laboratoria oraz wyszkolona kadra umożliwiają współpracę w zakresie kluczowych wyzwań technologicznych – m.in. w rozwoju technologii prowadzących do zeroemisyjnego lotnictwa. W ramach wspólnego biura projektowego warszawscy inżynierowie uczestniczą w strategicznych projektach klienta grupy General Electric. Instytut współpracuje także z czołowymi producentami, stowarzyszeniami lotniczymi oraz instytutami badawczymi (m.in. Airbus, Thales, Safran, stowarzyszenie lotnicze EREA) na rzecz postępu technologicznego oraz rozwoju nowych produktów w aeronautyce. Działania te prowadzone są w ramach europejskiego partnerstwa Clean Aviation.

W instytucie opracowywane są także nowoczesne technologie wytwarzania dla lotnictwa – przykładem jest projekt kompozytowej gondoli silnika zaprojektowanej specjalnie dla samolotu M28. Prace prowadzono w ramach europejskiego programu badawczego Clean Sky 2. Nowa konstrukcja może w przyszłości zastąpić tradycyjną konstrukcję metalową.

Samolot M28 z kompozytową gondolą silnika / foto: materiały prasowe / Źródło: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Podniebna inspekcja z wykorzystaniem dronów

Instytut zaangażowany jest także w prace na rzecz dynamicznie rozwijającej się branży dronowej. Jego specjaliści tworzą zaawansowane oprogramowanie w oparciu o widzenie maszynowe oraz algorytmy sztucznej inteligencji, wytwarzają mechanikę precyzyjną, a także projektują elektronikę. Rozwijany jest tutaj system antydronowy SUDIL-2, którego działanie opiera się na przechwytywaniu dronów na pomocą automatycznie wyrzucanej siatki i bezpiecznym holowaniu intruza na spadochronie. Rozwiązanie to może zainteresować służby zajmujące się kontrolą bezpieczeństwa przy lotniskach, stadionach itp.

Świadczone są tu także usługi teledetekcyjne dla nowoczesnego rolnictwa, leśnictwa oraz na potrzeby ochrony środowiska i rozwoju inteligentnych miast. Przykładem takich prac jest m.in. realizacja projektu inteligentnego robota spełniającego wymogi rolnictwa precyzyjnego (celem jest zmniejszenie stosowania nawozów sztucznych oraz zwiększenie wydajności produkcji rolnej) czy projektu oczyszczania wód (z pomocą dronów prowadzony jest monitoring sinic).

Polska rakieta staje do kosmicznego wyścigu

Na szczególną uwagę zasługuje jeden z własnych projektów warszawskich inżynierów, jakim jest rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K. To pierwsza na świecie rakieta wykorzystującą nadtlenek wodoru o stężeniu przekraczającym 98 proc. Umożliwia sondowanie atmosfery oraz realizację badań w mikrograwitacji. Technologia otrzymywania nadtlenku wodoru została opracowana w instytucie, a następnie opatentowana i skomercjalizowana. Rakieta przeszła pomyślnie walidację w locie, a obecnie rozwijana jest jej kolejna wersja ze zmodernizowanymi silnikami.

Instytut nieustannie wzmacnia swój potencjał w zakresie technologii kosmicznych również poprzez rozwój i rozbudowę infrastruktury badawczej. Najnowsza inwestycja realizowana na terenie instytutu to rozbudowa Centrum Laboratoryjnego Napędów Rakietowych i Satelitarnych. To element strategii instytutu, aby stać się liczącym w Europie ośrodkiem rozwoju napędów kosmicznych. Placówka chce wykorzystać w tym obszarze swoje doświadczenie w projektach realizowanych na zlecenie przemysłu i Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K / foto: materiały prasowe / Źródło: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

O instytucie

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu, lotniczego i kosmicznego, takimi jak General Electric, Airbus, Leonardo, Honeywell, Ariane Group czy Pratt&Whitney. Rozwija również współpracę z krajowymi firmami, jak Astronika, Creotech Instruments, Polska Grupa Zbrojeniowa, PZL Mielec oraz wieloma uczelniami, w tym Politechniką Warszawską, Politechniką Rzeszowską, Politechniką Białostocką, Wojskową Akademią Techniczną, od ponad dekady prowadzi także wymianę naukowo-badawczą i akademicką z Ohio State University – najlepszym uniwersytetem w stanie Ohio i jednym z 20 najlepszych uniwersytetów publicznych w Stanach. Instytut realizuje projekty finansowane przez Europejską Agencję Kosmiczną, Komisję Europejską, Europejską Agencję Obrony i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

foto: materiały prasowe