„Na świecie istnieje dziś ponad 7,2 miliarda aktywnych telefonów komórkowych. To więcej niż cała populacja naszego globu. Żyjemy w erze „internetu przedmiotów”. Ogromnej sieci, przez którą w każdej sekundzie przepływają ogromny zbiory danych. Pytanie brzmi: w jaki sposób możemy je wykorzystać?” – zastanawiał się Ian Hunter, wiceprezes Fujitsu. podczas konferencji z cyklu Fujitsu World Tour 2014, która odbyło się w warszawskim Centrum Kultury Muranów.

Fujitsu World Tour 2014, to cykl spotkań z zakresu nowych technologii, który stanowi kontynuację cieszącego się dużym zainteresowań IT Future Roadshow. W tym roku organizowane przez Fujitsu konferencje odbywają się w 25 krajach na całym świecie – od Australii, przez Singapur, a skończywszy na Polsce.

W Warszawie, ponad 400 przedstawicieli świata biznesu, nowych technologii i mediów miało możliwość uczestnictwa w kilku interesujących sesjach tematycznych, jak również zapoznania się z najnowszym portfolio produktów i usług Fujitsu.

A nowości jest sporo, o czym przekonywali m.in. Łukasz Świątek, dyrektor marketingu w Fujitsu Polska oraz wiceprezes Fujitsu Ian Hunter. Obaj panowie zwrócili uwagę na nową gałąź w portfolio japońskiego gigant, którą stanowią są usługi (m.in. chmury obliczeniowe). „Fujitsu to dziś nie tylko niezawodne urządzenia i technologia, ale i równie niezawodne rozwiązania dla biznesu” – przekonywał Łukasz Świątek.

W Polsce jedną z firm wykorzystujących rozwiązanie IaaS (Infrastructure as a Service) Fujitsu jest Poczta Polska, która kilka miesięcy temu uruchomiła platformę elektronicznych usług pocztowych Envelo. Już wkrótce umożliwi ona przeniesienie większości usług z tradycyjnego okienka pocztowego do okna przeglądarki internetowej. Wszystko w ścisłej współpracy z japońską firmą.

W Warszawie, wiceprezes Fujitsu Ian Hunter mówił również sporo o innowacyjnych technologiach skupionych na człowieku oraz jego potrzebach. Zwrócił m.in. uwagę na ogromny potencjał drzemiący w Big Data (ogromne zbiory danych, których analiza może prowadzić do zdobycia przydatnej wiedzy).

„Już wkrótce, dzięki właściwemu wykorzystaniu Big Data, kierowcy na całym świecie zostaną wyposażeni w systemu przewidujące potencjalne niebezpieczne zdarzenia na drodze” – podkreślił Hunter. Taki system funkcjonuje już m.in. w Tokio, gdzie kierowcy taksówek są wyposażeni w specjalistyczne oprogramowanie Fujitsu SAT NAV.

Technologia skupiona na człowieku, to również technologia, która pozwala nam rozwijać się i spełniać życiowe cele oraz aspiracje. Hunter zwrócił m.in. uwagę na fakt, że jeszcze w 2000 roku stworzenie technologicznego biznesu o globalnym zasięgu wiązało się z nakładem finansowym w wysokości co najmniej 5 mln dolarów. „Dziś cyfrowy biznes możemy założyć mając w kieszeni 5 tysięcy dolarów” - podkreślił wiceprezes Fujitsu, wskazując na wielki sukces amerykańskiego start-up’a TechShop, który specjalizuje się w usługach związanych z drukiem 3D.

Jakie miejsce w biznesowych priorytetach Fujitsu zajmuje Polska? Okazuje się, że niezwykle istotne. Japońska firma nie tylko współpracuje z wieloma polskimi partnerami, ale stworzyła również w naszym kraju swoje Centrum Usług. Zlokalizowane w Łodzi Fujitsu Global Delivery Centre zatrudnia ponad 600 osób świadczących wyspecjalizowane usługi m.in. z zakresu service-desk.

Już wkrótce zajmie się jednak również działalnością z zakresu R&D (badania i rozwój). To właśnie w Łodzi powstawać będzie specjalistyczne oprogramowanie napędzające urządzenia i usługi tworzone przez Fujitsu. To również ogromna szansa dla studentów i absolwentów polskich uczelni, którzy być może już wkrótce znajdą tu zatrudnienie.