Na początku maja rząd udostępni mobilną aplikację, która umożliwi potwierdzanie tożsamości online z użyciem dowodu osobistego z czipem.
Reklama
Dowód z warstwą elektroniczną można dostać od marca 2019 r. Przez rok Polacy złożyli ponad 3 mln wniosków o jego uzyskanie i odebrali ponad 2,7 mln nowych dokumentów. Polska musiała zacząć je wydawać, żeby nie oddać 150 mln zł eurofunduszy, ale zaszyty w nich czip z naszymi danymi w praktyce do dziś jest bezużyteczny. Brakuje infrastruktury i usług, do których mógłby zostać użyty.
Ten stan rzeczy lada moment ma się zmienić. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i Centralnym Ośrodkiem Informatyki finalizują prace nad aplikacją mobilną, która ma obsługiwać warstwę elektroniczną dowodu. „Termin wdrożenia aplikacji jest uzależniony od pozytywnego przeprowadzenia pełnego cyklu testów funkcjonalnych, wydajnościowych i bezpieczeństwa. Zakładamy, że aplikacja zostanie udostępniona na początku maja” – podaje resort.
PWPW obiecuje, że wkrótce zaprezentuje szczegóły działania aplikacji. Jak twierdzą nasi rozmówcy, po ściągnięciu bezpłatnej aplikacji na smartfona wyposażonego w moduł NFC, który służy np. do płacenia telefonem w sklepach, i po zalogowaniu się na nasz Profil Zaufany będziemy mogli potwierdzić naszą tożsamość. Aby to zrobić, trzeba będzie uruchomić aplikację i przyłożyć telefon do dowodu. Aplikacja odczyta dane z czipu, a my podamy kilkucyfrowy kod, który nadaliśmy, odbierając dowód z urzędu. W przyszłości będzie można w ten sposób potwierdzać tożsamość np. przy podpisywaniu umów z operatorami komórkowymi.
Wreszcie pojawia się więc szansa, że e-dowód nabierze sensu. Jest tylko jedna przeszkoda. Polacy odbierający e-dowody wcale nie musieli aktywować ich warstwy elektronicznej. W efekcie z 2,7 mln dokumentów czip działa w nieco ponad 1 mln. W pozostałych przypadkach trzeba go aktywować w urzędzie gminy. Obiecywane rozszerzenie funkcjonalności dowodów to nie jedyne zmiany, które następują w szeroko pojętej e-administracji.
Rząd uruchomił ostatnio dwie nowe usługi. Pierwsza to Tymczasowy Profil Zaufany stworzony z myślą o osobach, których banki nie pozwalają na zalogowanie się na zwykłym profilu, oraz tych, które nie mogą udać się do jednego z punktów potwierdzających jego założenie. Tymczasowy Profil Zaufany, umożliwiający załatwianie spraw urzędowych w formie wideorozmowy z urzędnikiem, jest ważny przez trzy miesiące, a standardowy profil – przez trzy lata. Do tej pory o założenie tymczasowego profilu wnioskowało 5700 osób.
Drugie rozwiązanie to e-skrzynka, dzięki której listy polecone trafią do nas w wersji elektronicznej po zeskanowaniu przez Pocztę Polską (tą drogą wciąż jednak nie dotrą pisma od komorników sądowych, z organów ścigania, prokuratur czy sądów). Według stanu na wczoraj rano e-skrzynkę założyło sobie niespełna 3000 obywateli. Jak informuje resort cyfryzacji, usługa w obecnej formule to rozwiązanie na czas pandemii i będzie dostępna do 30 września. PWPW dodaje zaś, że w spółce trwają prace nad bramką wirtualnej tożsamości oraz systemem e-doręczeń.