Uproszczenie i doprecyzowanie przepisów oraz eliminacja wątpliwości interpretacyjnych odnoszących się do funkcjonowania biur informacji gospodarczej – to główne cele opublikowanego w piątek projektu nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. W uzasadnieniu czytamy, że część proponowanych rozwiązań wynika z doświadczeń resortu rozwoju, inne bolączki były zaś zgłaszane przez same biura albo Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Uproszczenie i doprecyzowanie przepisów oraz eliminacja wątpliwości interpretacyjnych odnoszących się do funkcjonowania biur informacji gospodarczej – to główne cele opublikowanego w piątek projektu nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. W uzasadnieniu czytamy, że część proponowanych rozwiązań wynika z doświadczeń resortu rozwoju, inne bolączki były zaś zgłaszane przez same biura albo Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Projekt przewiduje chociażby ułatwienia dla klientów niezainteresowanych stałą współpracą z biurami, lecz chcących dokonać jednorazowej czynności. Takie podmioty nie mają obecnie możliwości otrzymania od biur informacji np. w zakresie cen za poszczególne usługi. Po nowelizacji wysokość opłat za ujawnienie informacji gospodarczych byłaby wskazywana w jednym cenniku. Projektodawca uzasadnia, że klienci biur uzyskaliby dzięki temu precyzyjne i jednoznaczne informacje o zakresie działalności i stosowanych cennikach biura oraz informacje o podmiotach, które posiadają informacje gospodarcze.
Co więcej, planowane jest uzupełnienie katalogu informacji gospodarczych, które mogłyby być przekazywane do biur, o adres do doręczeń podmiotu niebędącego konsumentem. Obecnie informacje o takich adresach mogą być przekazywane w odniesieniu do osób fizycznych.
Wśród propozycji znalazło się też rozwiązanie kwestii niepełnej rzetelności rejestrów zapytań, zawierających informacje na temat podmiotów i zakresu ujawnionych danych. Obecnie jest tak, że gdy podmiot występuje za pośrednictwem pełnomocnika, który korzysta z danych dostępowych do systemu biura swojego mocodawcy (np. loginu i hasła), to biuro informacji gospodarczej nie ma o tym wiedzy. Tym samym rejestr zapytań może nie odzwierciedlać stanu faktycznego. Projekt zakłada, że podmiot występujący o ujawnienie informacji gospodarczych za pośrednictwem pełnomocnika będzie musiał przekazać dane tego pełnomocnika do biura, a ono będzie zobowiązane odnotować w rejestrze zapytań fakt ujawnienia danych zarówno pełnomocnikowi, jak i jego mocodawcy. „Biura wskazywały, że w obecnym stanie prawnym nie mają możliwości uzyskiwania od swoich klientów informacji o fakcie działania przez pełnomocnika, jak również nie mają żadnego wpływu na przekazywanie przez swoich klientów innym podmiotom danych dostępowych do swojego systemu” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Na wniosek MSWiA w projekcie zaproponowano też rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do otrzymywania informacji gospodarczych oraz informacji z rejestru zapytań o organy policji (np. komendanta Centralnego Biura Śledczego, Biura Spraw Wewnętrznych, komendanta wojewódzkiego), a także część organów Straży Granicznej lub upoważnionych przez nich osób oraz Inspekcji Nadzoru Wewnętrznego. Projektodawca argumentuje, że organy te posiadają już analogiczne uprawnienia w zakresie korzystania z innych informacji prawnie chronionych stanowiących, chociażby tajemnic: skarbowej, bankowej czy zawodowej. Propozycje zawarte w projekcie miałyby być więc spójne systemowo z innymi przejętymi rozwiązaniami.
W zakresie działalności biur uproszczone miałoby być zatwierdzanie ich regulaminów działalności. Teraz muszą być one zatwierdzane w drodze decyzji administracyjnej przez resort rozwoju, po uzyskaniu opinii ministra sprawiedliwości oraz prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. W projekcie przewidziany jest tryb milczącego zakończenia postępowania w przypadku, gdyby resort rozwoju w ciągu 14 dni nie zgłosił sprzeciwu wobec dostarczonego mu regulaminu.
Projektowana ustawa miałaby wejść w życie po 30 dniach od dnia ogłoszenia oprócz przepisów dotyczących rejestru zapytań, które miałyby obowiązywać po pół roku od ogłoszenia ustawy.©℗
Etap legislacyjny
Projekt wpisany do Rządowego Centrum Legislacji
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama