statystyki

Konsumpcja napędza rynek powierzchni handlowych

05.09.2019, 08:40; Aktualizacja: 05.09.2019, 08:49
Eksperci zwracają uwagę, że do nowych projektów deweloperów zachęca również wysokie zainteresowanie Polską ze strony inwestorów kupujących nieruchomości w celach inwestycyjnych

Eksperci zwracają uwagę, że do nowych projektów deweloperów zachęca również wysokie zainteresowanie Polską ze strony inwestorów kupujących nieruchomości w celach inwestycyjnychźródło: ShutterStock

Dużym zainteresowaniem inwestorów cieszą się już nie tylko biura, centra i magazyny, lecz także hotele i mieszkania.

Pierwsza połowa tego roku była szczególnie udana dla sektora magazynowego. Deweloperzy oddali do użytku ok. 1 mln mkw. powierzchni, a kolejne ponad 2 mln mkw. mieli w budowie. Tym samym do końca roku całkowite zasoby powierzchni zbliżą się do 20 mln mkw. Jak wyjaśniają eksperci firmy doradczej AXI IMMO, to konsekwencja wciąż wysokiego popytu, będącego efektem silnej konsumpcji wewnętrznej oraz dynamicznego rozwoju e-commerce. Od stycznia do czerwca wynajęto 1,8 mln mkw. magazynów.

Nowych projektów nie zabrakło też w handlu. Analitycy Cushman & Wakefield podsumowują, że w pierwszej połowie roku oddano do użytku ponad 230 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Inwestycje mają miejsce, choć istnieje już niemal 15 mln mkw. centrów handlowych. W praktyce przekłada się to na jedno z najwyższych w Europie nasyceń powierzchnią w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców. Obecnie sięga 350 mkw. Analitycy Cushman & Wakefield wskazują, że segment się rozwija, bo deweloperzy wchodzą do coraz mniejszych miast. W tym roku 40 proc. nowej powierzchni pojawi się w miastach do 200 tys. mieszkańców. Do tego centra muszą się zmieniać, by utrzymać klienta na konkurencyjnym rynku, który coraz ostrzej walczy z internetowym kanałem sprzedaży. A to oznacza przebudowy i rozbudowy. Jak wyjaśnia Anna Hofman z działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield, zmiana charakteru centrów handlowych poprzez wzmocnienie oferty rozrywkowej i gastronomicznej oraz dodatkowych usług ma na celu przyciągnięcie i zatrzymanie klientów. – Te aspekty dają wyraźną przewagę nowoczesnym projektom handlowym – takiej oferty nie uzyskamy w żadnym sklepie online – dodaje.


Pozostało jeszcze 59% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane