statystyki

Reklama na YouTubie to nie audycja

autor: Sławomir Wikariak26.02.2018, 17:00
Sąd nabrał wątpliwości, jak należy traktować filmy umieszczane w internetowym serwisie, dlatego skierował pytanie prejudycjalne do TSUE

Sąd nabrał wątpliwości, jak należy traktować filmy umieszczane w internetowym serwisie, dlatego skierował pytanie prejudycjalne do TSUEźródło: ShutterStock

Kanał z reklamami na YouTubie nie może być traktowany jako audiowizualna usługa medialna. Jego głównym celem jest bowiem promowanie produktu w celach handlowych – uznał Trybunał Sprawiedliwości UE.

Sprawa dotyczyła kanału w serwisie YouTube prowadzonego przez niemiecką spółkę znanego producenta samochodów – Peugeota. Zamieszczane są w nim firmy promujące nowe modele aut. Jeden z takich filmów wzbudził zastrzeżenia stowarzyszenia działającego na rzecz ochrony środowiska, a także konsumentów – Deutsche Umwelthilfe. Organizacja oprotestowała brak w spocie informacji o zużyciu paliwa i emisji CO2. Sprawa trafiła do niemieckiego sądu, przed którym Peugeot próbował wykazać, że nie miał obowiązku podawać informacji dotyczących spalania i zanieczyszczeń. Przepisy nie wymagają tego w przypadku audiowizualny usług medialnych. A tym właśnie, według przedstawicieli koncernu, jest kanał prowadzony przez niego w serwisie YouTube.

Sąd nabrał wątpliwości, jak należy traktować filmy umieszczane w internetowym serwisie, dlatego skierował pytanie prejudycjalne do TSUE. Ten zaś w minionym tygodniu przesądził, że tego rodzaju spoty (pozew dotyczył reklamy jednego z modeli aut) nie mogą zostać uznane za audiowizualną usługę medialną. Służą bowiem jedynie promocji produktu.

Orzeczenie stanowi wykładnię art. 1 ust. 1 lit. a) dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych 2010/13/UE. Zgodnie z nim podstawowym celem takiej usługi jest dostarczanie ogółowi odbiorców – poprzez sieci łączności elektronicznej – audycji w celach informacyjnych, rozrywkowych lub edukacyjnych.


Pozostało 57% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane