Etno Cafe otworzyło w zeszłym tygodniu pierwszą kawiarnię w Łodzi. To już dwudziesty lokal popularnej sieci. Otwarcie zamyka intensywny dla polskiej firmy początek roku, którego ukoronowaniem jest przyznany Etno Cafe przez Rzeczpospolitą tytuł Dobrej Marki w kategorii sieci kawiarni.
ikona lupy />
Media

Nowa kawiarnia zlokalizowana jest w samym sercu Łodzi, przy popularnej “Stajni Jednorożców”. Wyróżnia się przestronnymi wnętrzami powstałymi przy współpracy z łódzką firmą 366 Concept, która wskrzesza XX-wieczne ikony polskiego wzornictwa. To drugi otwarty w tym roku lokal Etno Cafe. W marcu sieci przybyła pierwsza kawiarnia w Gdyni.

W tej chwili w skład sieci wchodzą kawiarnie w największych miastach Polski – Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Gdyni i Lesznie. W 2018 roku firma zanotowała wzrost transakcji przypadającej na jedną kawiarnię o 113,9%.

Nowa palarnia i produkty

Na początku tego roku firma uruchomiła także nową palarnię kawy w postindustrialnej części Wrocławia. W to samo miejsce przeniosła się też cała siedziba firmy. Przeprowadzka była odpowiedzią na rosnącą produkcję i liczbę pracowników. W tej chwili firma zatrudnia już ponad 250 osób w całej Polsce.

Etno Cafe rozwija także portfolio swoich produktów. W lutym firma wspólnie z Browarem Stu Mostów wypuściła na rynek piwo Coffee Stout NITRO z dodatkiem mieszanki dwóch kaw: brazylijskiej Yellow Bourbon i etiopskiej Yirgacheffe. To odpowiedź na popularny obecnie na świecie trend łączenia doświadczeń rzemieślniczych marek kawowych i browarniczych.

Na rynku obecne są już trzy smaki Cold Brew Coffee, kawy macerowanej na zimno. W planie na ten rok są kolejne. Sprzedawany w małych butelkach napój tworzony we wrocławskim browarze kawowym jest najchętniej wybieranym tego typu produktem na polskim rynku.

Ekosystem kawowy

W styczniu Etno Cafe ogłosiło plan stworzenia w 2019 roku pierwszego w naszym kraju ekosystemu kawowego opartego na idei gospodarki obiegu zamkniętego. Etno Cafe dba o produkt od początku do końca procesu - sprowadza zielone ziarno i wypala we własnej rzemieślniczej palarni. Później ziarno trafia do paczek kawy, do browaru kawowego gdzie wytwarzane jest napój Cold Brew Coffee i do własnej sieci kawiarni. Zwieńczeniem procesu jest wzięcie odpowiedzialności za odpady i próba ich zminimalizowania.

Pierwszym krokiem do realizacji tego celu było wprowadzenie do kawiarni ekologicznego papieru, biodegradowalnych opakowań na wynos i zniżek dla wszystkich, którzy zamówią kawę we własnym kubku. W zeszłym miesiącu z kawiarni sieci zniknęły plastikowe słomki, które zastąpiły biodegradowalne zamienniki z PLA, czyli kwasu L-polimlekowego otrzymywanego z surowców odnawialnych, np. mączki kukurydzianej. Etno Cafe zdecydowała się na ten ruch jako pierwsza duża sieć kawiarni w Polsce. Jak mówi CEO Etno Cafe, Łukasz Mrowiński, kolejnym krokiem do zbudowania ekosystemu kawowego będą działania zmierzające do recyklingu fusów pozostałych po zaparzeniu kawy oraz odpadów kawy powstałych przy produkcji napoju Cold Brew Coffee. Trwają także pierwsze testy wraz z wrocławską marką kosmetyków - Organique, które umożliwią wykorzystanie ich przy produkcji specjalnej serii kosmetyków.

Plany rozwojowe Etno Cafe

Nowa siedziba, zwiększone moce produkcyjne i przekroczenie magicznej liczby 20 lokali sprawiają, że Etno Cafe bardzo optymistycznie patrzy w przyszłość i tworzy ambitne plany rozwojowe.
– Chcemy umocnić się się na pozycji lidera zarówno polskich sieci kawiarnii, jak i kraftowych palarni kawy. Nowa palarnia oraz rozlewnia Cold Brew Coffee pozwoli nam także dotrzeć do większej grupy klientów. To wiąże się z wejściem na rynki zagraniczne, które jest jednym z naszych głównych celów. Do końca 2019 roku chcemy otworzyć pierwszy lokal Etno Cafe poza granicami Polski – mówi Łukasz Mrowiński
– Osiągnięcie zakładanych celów sprawi, że staniemy się atrakcyjnym partnerem dla dużych graczy na rynku finansowym, takich jak fundusze inwestycyjne. To z kolei pozwoli nam odważniej myśleć o debiucie giełdowym – dodaje.

Działania Etno Cafe doceniła redakcja Biznes Trendów, która przyznała firmie tytuł Dobrej Marki w kategorii sieci kawiarni.