– W lutym 2022 r. zostaliśmy postawieni przed szalenie ważną i odpowiedzialną rolą głównego hubu pomocowego i musieliśmy się zmierzyć ze skalą obsługi frachtów niespotykaną nawet dla dużych lotnisk. W ciągu pierwszych tygodni ilość samolotów, które lądowały na naszym lotnisku była większa niż w całym roku, a ruch ten nieprzerwanie trwał przez wiele miesięcy, osiągając poziom kilkunastu samolotów transportowych dziennie, w tym tych największych – B747 – mówi Adam Hamryszczak, prezes lotniska.
– Warto tutaj podkreślić, że byliśmy przygotowani pod kątem odpowiedniej infrastruktury, wyposażenia i doświadczonej kadry, a nasze inwestycje w tym czasie znacząco poprawiły także zdolności operacyjne i kwestie bezpieczeństwa. Jesteśmy lotniskiem, które posiada własną stację paliw pozwalającą na tankowanie do miliona litrów paliwa lotniczego dziennie oraz agentem handlingowym, dzięki czemu możemy w sposób elastyczny reagować na potrzeby przewoźników – dodaje Bartosz Górski, wiceprezes Portu.
Podkarpackie lotnisko oferuje pasażerom 32 kierunki do 16 krajów, w tym 18 połączeń czarterowych. Do końca roku z Jasionki skorzysta około 1,2 mln podróżnych, a w perspektywie 5 lat – 1,7 mln. Trwają zaawansowane rozmowy nad powstaniem kolejnych baz operacyjnych. – Nasza strategia związana z ruchem pasażerskim, dzięki dobrze zbudowanym relacjom z przewoźnikami, zaowocowała ponad 48-proc. wzrostem, który stawia Rzeszów wśród liderów rozwoju w Polsce, tuż za Poznaniem. Widzimy także rosnące zainteresowanie podróżami lotniczymi wśród mieszkańców Podkarpacia i sąsiednich regionów, a nasze lotnisko jest wysoko oceniane przez pasażerów pod względem komfortu podróży, szybkości i jakości obsługi – wskazuje Adam Hamryszczak.
Lotnisko Jasionka jest jednym z liderów w Polsce w ilości obsługiwanych towarów (średnio 50 tys. ton rocznie). To głównie zasługa ruchu donacyjnego na rzecz Ukrainy, ale Port rozwija także obszar cargo komercyjnego i wprowadza nowy model biznesowy dla tego segmentu. – Prowadzimy szeroko zakrojone rozmowy z kluczowymi liniami lotniczymi, firmami spedycyjnymi oraz logistycznymi. To niezwykle trudny rynek, ale mimo wszystko zamierzamy na nim powalczyć na miarę naszego potencjału. Systematycznie inwestujemy w rozwój infrastruktury cargo, kadry i wyposażenie, realizujemy pierwsze kontrakty e-commerce, natomiast po zakończeniu wojny chcemy stać się hubem dla odbudowy Ukrainy i jednym z centrów logistycznych dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej – mówi prezes Adam Hamryszczak.
W ubiegłym roku Port uzyskał przychody w wysokości 426 mln zł oraz zysk netto blisko 90 mln zł. Zgromadzony przez ostatnie lata kapitał przeznaczony zostanie na działalność operacyjną oraz kontynuację wysokobudżetowych inwestycji za kilkaset milionów zł. – W najbliższych latach naszym celem jest nie tylko wzrost liczby pasażerów i ilości obsługiwanych towarów, ale także zapewnienie wysokiej jakości usług oraz komfortu podróży, co pozwoli nam na dalsze umacnianie naszej pozycji jako kluczowego portu lotniczego w tej części makroregionu Polski Wschodniej. Co istotne, nasze plany inwestycyjne w żaden sposób nie wpłyną na ciągłość operacyjną lotniska i jesteśmy przekonani, że będzie to okres dynamicznego rozwoju Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka – ocenia wiceprezes Bartosz Górski. Obok inwestycji w infrastrukturę, wyposażenie czy kadry, wdrożone zostaną rozwiązania w zakresie teleinformatyki, cyberbezpieczeństwa czy Zintegrowany System Zarządzania oparty o normy dot. bezpieczeństwa informacji i ciągłości działania. – Wdrażany system w kontekście normy jakościowej ISO 9001 ma na celu zapewnienie wysokich kompetencji pracowników i kontrahentów, pozytywnego wizerunku Portu Lotniczego, dostarczanie wysokiej jakości usług, w celu zmniejszenia ilości reklamacji i kosztów ich obsługi, wytwarzanie oraz utrzymywanie wszelkiej dokumentacji na najwyższym poziomie i zgodnie z określonymi zasadami. Stanowi również istotny przyczynek do pozycjonowania lotniska jako stabilnego, konkurencyjnego partnera dla globalnych klientów, dla których normy ISO stanowią przesłankę do budowania długotrwałych relacji handlowych – podkreśla Adam Hamryszczak.
Wiesław Ciechanowski