Ponad połowa firm z sektora MŚP kupuje samochody używane, z czego 22 proc. nabywa je w centrach sprzedaży poleasingowej i pokontraktowej – wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., jednej z czołowych na polskim rynku firm specjalizujących się w finansowaniu i zarządzaniu firmową flotą. Z czego wynika coraz większa popularność pojazdów po zakończonych umowach leasingu i wynajmu długoterminowego?
Outsourcingowe modele finansowania samochodów służbowych, takie jak wynajem długoterminowy, z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich przedsiębiorców. Obecnie znaczną część nowych samochodów sprzedawanych w Polsce nabywają właśnie firmy leasingowe czy specjalizujące się w wynajmie długoterminowym przedsiębiorstwa Car Fleet Management. Pojazdy te trafiają do firmowych flot i w zależności od modelu finansowania oraz indywidualnych ustaleń pomiędzy leasingodawcą, a leasingobiorcą użytkowane są przez okres od roku do kilku lat. Po zakończeniu kontraktów przedsiębiorcy mogą wykupić samochody lub zdać je i podpisać umowy na nowe auta. Zdane pojazdy trafiają na rynek sprzedaży wtórnej. W związku z tym, że umowy najmu czy leasingu są zawierane na krótszy okres, niż miało to miejsce jeszcze parę lat temu, oferta centrów sprzedaży samochodów pokontraktowych i poleasingowych obfituje w coraz nowsze pojazdy.
Dla przedsiębiorców przede wszystkim istotna jest wiarygodność pochodzenia i historii samochodów oferowanych przez duże firmy leasingowe czy CFM. W Carefleet przed skierowaniem samochodów używanych do sprzedaży, każdy z nich podlega ocenie rzeczoznawcy, a wszystkie istotne informacje na temat stanu pojazdu są udostępniane potencjalnym nabywcom. Dla kupujących dużą wartością jest także możliwość zapoznania się z opinią niezależnego specjalisty na temat konkretnego samochodu, co gwarantuje większą pewność zakupu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedsiębiorcy poszukujący kilkuletnich aut na rynku wtórnym mają możliwość nabycia samochodu z „pewnego źródła”, co w przypadku pojazdów używanych jest bardzo istotnym elementem. Duża część dostępnych w Polsce samochodów „z drugiej ręki” to bowiem auta z prywatnego importu zagranicznego, pochodzące najczęściej od nieznanych dostawców. W przypadku zakupu tego typu pojazdów mocno utrudniona, a w niektórych sytuacjach wręcz niemożliwa, jest weryfikacja ich rzeczywistego przebiegu czy historii serwisowej. Samochody poleasingowe sprzedajemy w naszych stacjonarnych Centrach Sprzedaży w Magnicach, Ożarowie Mazowieckim oraz Piasecznie, a także na aukcjach internetowych oraz w serwisach takich jak poleasingowe.pl czy otomoto.pl
Jeszcze 2–3 lata temu bardzo trudno było znaleźć nabywców na samochody z przebiegami powyżej 160 tys. km, czyli takie, które stosunkowo często trafiają do nas po zakończeniu umów wynajmu długoterminowego. Obecnie kilkuletnie pojazdy z przebiegami nawet powyżej 200 tys. km, odpowiednio utrzymane i posiadające wiarygodny przebieg oraz pełną historię serwisową, są dla wielu przedsiębiorców ciekawą i pewniejszą alternatywą np. dla aut importowanych z zagranicy. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że im mniejsza firma, tym częściej nabywa samochody z rynku wtórnego. Należy jednak zauważyć, że mikroprzedsiębiorstwa użytkują zazwyczaj tylko jedno lub dwa auta. Z kolei we flotach średnich firm znajduje się przeważnie kilkanaście, kilkadziesiąt pojazdów. W związku z tym mamy do czynienia z odmienną polityką zakupu aut i innymi formami ich finansowania. W tego rodzaju przedsiębiorstwach rzadziej nabywane są samochody używane, a większą popularnością cieszą się outsourcingowe modele finansowania floty, takie jak wspomniany wynajem długoterminowy nowych pojazdów.
Bartosz Olejnik,
Dyrektor sprzedaży i marketingu
Carefleet S.A.