Na dwóch pierwszych stacjach w Niemczech Grupa Orlen ruszyła sprzedaż HVO100, biopaliwa II generacji. Aby było to możliwe w Polsce, potrzebne są zmiany legislacyjne
W Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy kierowcy mogą już zatankować na stacjach Orlenu paliwo HVO100. Jest ono wytwarzane z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym zużytych olejów spożywczych.
To biopaliwo II generacji pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 90 proc. w porównaniu z odpowiednikiem kopalnym. Skrót HVO pochodzi od angielskiej nazwy Hydrogenated Vegetable Oil, co oznacza hydrorafinowany olej roślinny. Liczba 100 wskazuje natomiast, że stanowi on 100 proc. paliwa. HVO100 można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez konieczności modyfikacji.
W najbliższym czasie sprzedaż będzie rozszerzona o kolejne stacje w Niemczech.
Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych dotyczących wymagań jakościowych. Ich efektem ma być określenie wymagań oraz objęcie paliwa pełną kontrolą jakości prowadzoną przez Inspekcję Handlową. W Europie paliwo to można już zatankować, poza Niemcami, m.in. w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji oraz na Łotwie.
Orlen przygotowuje się do wprowadzenia HVO100 do swojej oferty w Czechach, gdzie prawnie również jest to możliwe. W segmencie hurtowym w tym kraju sprzedaż ruszy w I kw. 2025 r. Paliwo będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie obecnie trwają przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym.
Jednocześnie w Płocku zaawansowana jest budowa instalacji do produkcji HVO, o wydajności 300 tys. t gotowego biokomponentu rocznie. Będzie ona przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców lipidowych, m.in. oleju rzepakowego (RSO) i posmażalniczego (UCO), a także ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na ok. 600 mln zł. Na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku jest planowana także budowa infrastruktury na potrzeby biokomponentu HEFA (Hydroprocessed Esters And Fatty Acids) do paliwa lotniczego SAF (Sustainable Aviation Fuel).
Rozpoczęcie sprzedaży HVO100 wpisuje się w strategiczny cel Grupy Orlen, systematycznego rozwoju oferty zrównoważonych paliw oraz redukcji emisji dwutlenku węgla. Koncern wzmacnia pozycję regionalnego lidera w obszarze paliw alternatywnych, realizując wiele znaczących inwestycji w produkcję biopaliw, takich jak: HVO oraz bioetanolu, biogazu i biometanu. Realizowane przedsięwzięcia pozwolą w perspektywie 2030 r. na zwiększenie produkcji do poziomu ponad 3 mln t biopaliw rocznie i 1 mld m sześc. biogazu.
Obecnie Grupa Orlen ma ponad 3,5 tys. stacji paliw w siedmiu krajach Europy. Ponad 1500 działa poza Polską. Najwięcej – w Niemczech, ponad 600, pod markami Orlen i Star (trwa rebranding tych ostatnich). Drugim rynkiem zagranicznym, w którym Orlen posiada największa sieć stacji, są Czechy, gdzie jest ich 436.
Materiał z serwisu partnerskiego Biznes i Klimat