Polacy coraz częściej decydują się na panele słoneczne, bo są one źródłem oszczędności. W efekcie zgodnie z danymi ARE odnawialne źródła energii odpowiadały w 2019 r. za jedną czwartą łącznej osiągalnej mocy wszystkich elektrowni w Polsce. Fotowoltaika z mocą prawie 4 GW zajęła drugie miejsce, tuż po energetyce wiatrowej – mówi Marcin Pieczora, prezes Sunday Polska.

Niedawno opublikowali państwo wyniki badań, według których dwóch na trzech właścicieli domów planuje inwestycje w energię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat. Z czego wynika boom na fotowoltaikę i co go napędza?

Od dwóch lat polski rynek fotowoltaiczny dynamicznie się rozwija, a perspektywy na 2021 r. są bardzo obiecujące. Prognozy mówią o osiągnięciu 6–7 GW na koniec roku. Coraz większe rzesze klientów dostrzegają rosnącą rentowność technologii PV. Dużą rolę odgrywają też rosnące koszty wytwarzania energii ze źródeł konwencjonalnych, głównie z węgla. Poza oszczędnością na rachunkach za prąd, popyt napędziły także zmiany w prawie i programy umożliwiające uzyskanie dotacji, w szczególności motywujące są tu kolejne edycje programu „Mój Prąd” oraz ulga termomodernizacyjna.

Co obecnie stanowi największą barierę w rozwoju rynku?

W badaniu przeprowadzonym przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku 54 proc. właścicieli domów wskazuje koszty instalacji jako istotne wyzwanie inwestycyjne. Nasi doradcy każdego dnia pokazują im, jak stać się posiadaczem własnej elektrowni słonecznej i nie zwiększać miesięcznych wydatków ponoszonych na energię, ale wciąż obawa o koszty to istotna bariera. W segmencie dużych instalacji biznesowych oraz farm fotowoltaicznych dodatkową barierą są czasochłonne procedury konieczne do uzyskania pozwoleń.

Ile kosztuje instalacja paneli? Z tego co wiem, to ceny stale spadają?

Główne koszty inwestycji w fotowoltaikę to elementy instalacji: panele PV, inwertery, okablowanie i montaż. W ostatnich latach zauważalny jest sukcesywny spadek cen komponentów, a tym samym wzrost dostępności technologii fotowoltaicznej. Jest to związane z rosnącą liczbą podmiotów działających na rynku, zarówno producentów, jak i dystrybutorów. Są firmy, takie jak nasza, które świadczą usługi kompleksowo, na dużą skalę, w całej Polsce, ale równolegle działają lokalni instalatorzy. Rynek jest bardzo konkurencyjny.

Czy fotowoltaika jest dla wszystkich? Komu ta inwestycja najbardziej się opłaca?

Zdecydowanie jest to oferta dla wszystkich. Ostatnio do najdynamiczniej rozwijającego się segmentu klientów indywidualnych, dołączają klienci biznesowi, którzy zużywają od kilkudziesięciu do kilkuset megawatogodzin rocznie. Dzięki instalacjom fotowoltaicznym zaoszczędzić mogą m.in. sklepy, pensjonaty i hotele, restauracje, sektor rolniczy, np. hodowle oraz małe i średnie zakłady produkcyjne. Rośnie popularność fotowoltaiki wśród wspólnot mieszkaniowych, bo świetnie sprawdza się we wspólnych częściach użytkowych domów wielorodzinnych.

W ostatnich latach fotowoltaika zaczęła wygrywać z węglem pod względem efektywności kosztowej. Cena 1 kWh w stosunku do minionego roku wzrosła o ponad 13 proc. Inwestycja w panele PV jest obecnie najbardziej korzystna dla prosumentów, czyli osób posiadających mikroinstalacje o mocy do 50 kW. Mogą być to zarówno klienci indywidualni, jak i firmy czy gospodarstwa rolne. Prosumenci mają możliwość przechowywania nadwyżek wyprodukowanego prądu w sieci elektroenergetycznej i odebrania ich w momencie zwiększonego zapotrzebowania. Objęci są ulgą termomodernizacyjną, która pozwala na odliczenie kosztów inwestycji od podatku, mogą także skorzystać z programów dopłat. Trzecia edycja najpopularniejszego z nich „Mój Prąd 3.0” ma ruszyć w drugiej połowie roku.

Wspomniał pan, że działacie na konkurencyjnym rynku. Żeby sobie radzić w takiej sytuacji trzeba wyróżniać się na tle konkurencji?

Wyróżnia nas najwyższy poziom obsługi, profesjonalne doradztwo ekspertów, którzy wspierają klientów od początku do końca procesu doboru, montażu i korzystania z instalacji. Naszą przewagą jest kompleksowość obsługi. Klienci nie muszą martwić się o załatwianie spraw w urzędach, bankach i samodzielnie występować o dofinansowanie, bo robimy to za nich. Udzielamy długoletniej gwarancji i zapewniamy serwis pogwarancyjny. Rozwijamy portfolio naszych produktów w ramach OZE, oferując najnowsze rozwiązania i technologie. Polski rynek w tym segmencie dopiero się rozpędza, a wzrosty widzimy zarówno w instalacjach fotowoltaicznych, jak i pompach ciepła.

Jaki był ubiegły, pandemiczny rok dla firmy, a jak zapowiada się 2021 r.? Mimo trwającej pandemii, nasza sprzedaż w 2020 r. wzrosła ponad sześciokrotnie. Rośniemy szybciej niż cały rynek fotowoltaiki w Polsce. Wierzymy w utrzymanie tego trendu, tym bardziej że – jak wspominałem – mocno aktywizuje się sektor małych i średnich firm oraz gospodarstwa rolne. W odpowiedzi, aby sprostać rynkowym wyzwaniom stale oferujemy nowe produkty, powiększamy nasz zespół, ulepszamy procesy. Chcemy, by klienci czuli się zaopiekowani i wiedzieli, że decydując się na współpracę z nami, mogą liczyć na nasze pełne wsparcie w procesie, a także serwis i obsługę posprzedażową.

PAO

Materiały prasowe