Nowy system emerytalny będzie umożliwiał korzystanie z tzw. emerytur częściowych – zapowiada premier Donald Tusk. Emerytura częściowa to świadczenie, z którego będą mogli korzystać pracownicy w podeszłym wieku, którzy straciliby pracę.
Rozważany jest wariant, by można było ją otrzymać dwa lata przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Szef rządu zaznacza, że ta zasada nie będzie działała automatycznie, tylko w sytuacjach, gdy zwolniony nie może znaleźć nowego zatrudnienia. Warunek: wcześniej wpłacane składki musiałyby wystarczyć na co najmniej emeryturę minimalną. A sama emerytura częściowa nie mogłaby być wyższa niż emerytura minimalna.
Premier przedstawił pomysł po spotkaniu z przedstawicielkami Kongresu Kobiet. Dodał, że nie jest jeszcze przesądzone, że zapis o emeryturach częściowych znajdzie się w ostatecznej wersji projektu ustawy podwyższającej i zrównującej wiek emerytalny kobiet i mężczyzn. To jednak propozycja kompromisowa, bo plan podwyższenia wieku do 67. roku życia wywołuje wiele kontrowersji, również w samej koalicji. Polskie Stronnictwo Ludowe jest niechętne podwyższaniu wieku emerytalnego kobiet i proponowało różne ulgi, głównie skracanie wieku emerytalnego w zależności od liczby posiadanych dzieci.
Donald Tusk przypomniał, że konsultacje jeszcze trwają. Rząd ma być gotowy z ostateczną wersją projektu w ciągu dwóch tygodni. Minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że konsultacje społeczne będą trwały do 15 marca. Później projektem zajmie się komisja trójstronna.
Komentarze(94)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeteraz nawet 35- latki nie mają żadnych lat składkowych, bo legalnie nie pracują - co będzie jak się okaże ,że mają 67 lat i tylko 20 lat pracy- składkowej. Może w swojej mądrości – pan TUSK ,Góra i Mordasewicz teraz odpowiedzą sobie na to pytanie. W tej chwili działają jak bezduszne roboty , którym zysk przesłania wszystko. Tylko jak najniższa emerytura po 40 i więcej latach pracy/ przy wieku 65-67 lat/ - będzie taka sama jak i dla tego co pracował 25 lat /po dopłacie przez państwo/ - to jaki sens jest uczciwie pracować.
Przy najniższym wynagrodzeniu choćby 100 lat pracował , to emerytura będzie żebracza Panowie.
Gdyby był określony staż pracy - 35/40 lat – to każdy zatrudniony chciałby być ubezpieczony i sam domagałyby się od swojego pracodawcy –także tego z BCC i Lewiatana – żeby go ubezpieczył,bo chce uzyskać ten wymarzony okres tj. 40 lat pracy..
Teraz woli brać więcej na rękę i nie być ubezpieczony. W wieku ponad 50 lat zacznie myśleć o emeryturze i żałować, że nie chciał się ubezpieczać jak był młody. I wtedy przypomni sobie , jacy dyletanci wówczas rządzili, bo staż pracy warunkuje też w UE emeryturę..
2/ są grupy zawodowe, które winny wcześniej przechodzić na emeryturę – np. policja, straż, wojsko –ale-może po dodatkowych jeszcze 5-10 latach pracy – za odpowiednio wyższą emeryturę , czy też nauczyciele /dodatkowo- 5-10lat /
3/Może też stworzyć program 60 +, a dlaczego nie 70+ , albo i 80+. Różnica 10 lat / między 50 a 65 lat / , to nie to samo co różnica 10 lat / między 20 a 30 lat/ . Spytajcie zwykłego rodzinnego lekarza, który przyjmuje zwykłych ludzi.
Może jak tych mędrców zmorze jakaś choroba, to ten fakt zrozumieją. Inaczej –to grochem o ścianę.
4/ Tyle się pisze o tych młodych emerytach. Niech Pan Tusk sporządzi tabelę, w której ujmie emerytów w kilku grupach ; a/policja,straż,wojsko b/nauczyciele , c/górnicy d/pozostali .
Może wtedy okaże się ,ilu jest tych - pozostałych. – okaże się wtedy jaki jest wiek emerytów w poszczególnych grupach.
Średnią Polaków -57- o najmłodszych emerytach – to panie Góra wsadź sobie w cholewy Kompromitujesz siebie i swoją uczelnię.
-Niemcy podnoszą wiek do 67 lat od 2012r /decyzja podjęta 5 lat temu i rozłożona na 12 lat/ Są tam alternatywy; 35 lat/staż pracy i wiek /63 lata - emerytura obniżona o 0,3% za każdy miesiąc, 45 lat pracy/65 lat emerytura specjalna. I jeszcze- Fina;landia -63,Francja 60-62,Belgia 62,Czechy-64 –i chyba wszędzie emerytura po określonej liczbie lat pracy. Tam się da - u nas te geniusze nie mogą nic wymyślić. Pawlaki to WY macie rację.
Może p.Tusk powie nam ile lat pracy będzie miał w wieku 65 lat i Jego małżonka też.
5/ MOŻNA alternatywnie zadziałać ;
np. wiek 62 lata - staż pracy minimum 40 lat / oZUSowanych/ , wiek – 61 lat – staż pracy – 41 lat , wiek 60 lat – staż pracy - 42 lata. Kto nie ma tylu lat pracy – pracuje do 65/67 lat.
/prawdziwy przykład z wcześniejszych emerytur; 1.kolega miał 42 lata pracy i poszedł na wcześniejszą emeryturę , 2.gi pracował do 65 roku życia –ku naszemu zdziwieniu- bo nie miał wymaganych 35 lat pracy –jak mówił w młodości balował za długo/
A wogole to emerytury powinny być dziedziczone przez rodzine zmarłego, dlaczego tak ciężko zbierane pieniądze ma zabrać państwo.
Pan jak dawni działacze partyjni pieczołowicie dba o swoich kolesiów, a nam każe ponosić tego konsekwencje.
W mioim środowisku takich jak pan nazywa się c---.
Po miliardzie jest bilion, a dopiero potem biliard.
różnice w emeryturze ogromne; ci póżniej urodzeni maja polowę tego co należący do wcześniejszej grupy; DLACZEGO ?!
Powinna od 2014r. !!! , gdyż przechodzenie na wcześniejsze emerytury skończyło się na urodzonych w 1953r.
Rząd zrobi sobie bardzo duże oszczędności w budżecie na 2013r. za osoby które mogły a nie przeszły na emeryturę.
Czy ten Tusk ma nas za idiotów?
Oczywiście, że najważniejszą sprawą jest likwidacja biurokracji, jakichś wydumanych urzędów samorządowych, NFZ, IPN, itp., a przede wszystkim głupkowatych rad nadzorczych, do niczego nikomu nie potrzebnych. Urząd prezydenta, to też zbędna instytucja, przejadająca prawie miliard zł rocznie. Albo system prezydencki, albo likwidacja rozbudowanej niepotrzebnie struktury.
piszesz " Wstydz się i składaj sobie na emeryturę.Cieszyło by mnie żebyś dostał 2000zł i żył z żoną cały miesiąc.Może się spełni moje życzenie".
Niestety Twoje życzenie się nie spełni ponieważ TUSK cichaczem wprowadził emerytury dla premierów tak więc po zakończeniu kadencji czyli za 3 lata mając 57 lat Tusk będzie miał emeryture w wysokości ponad 4200.
Słusznie skomentował Pan Piotr z IP: 83.5.74., że propozycja Tuska po prostu ubliża ludziom. Proponuje się im jałmużnę za pracę ponad czterdziestoletnią. "To my utrzymywaliśmy ten system, to my w latach 80-tych walczyliśmy o wolną Polskę, to my pracowaliśmy po sześć dni w tygodniu. Jednocześnie ten chory kraj tworzył uprzywilejowanych, tworzy ich nadal, a nam każe na nich pracować". Nie ma zgody na 34 letnich emerytów mundurowych i inne chore przywileje. Mysleliśmy, że pan to widzi i zlikwiduje te patologie, ale pan chce zmusić tych co maja 40 lat stazu i więcej do pracy do samej śmierci aby nie płacić nam ciężko wypracowanych emerytur - to zdrada społeczeństwa polskiego. Żądamy konstytucyjnej równości i sprawiedliwości - nie może być tak, że jedni maja bardzo wysokie emerytury po 15 latach pracy a drudzy po 40 latach pracy nie maja praw do emerytury. Nie ma zgody społeczeństwa na takie reformy i niech nie próbuje ich pan wprowadzać bo społeczeństwo to nie stado baranów z którym może pan zrobić co pan zechce to nie pana prywatny folwark.
NIEMORALNE,
ze wgledu na b. wysoki wskaznik zgonow przed osiagnieciem wieku emereytalnego.
Jak to wyliczyłaś ??? bo prawda jest taka 20 lat (rozpoczęcie pracy) + 35 pracy = 55 lat to kto będzie brał emeryturę jak piszesz przez 50 lat czyli do 105 lat ??? Stuknij sie w głowę może wtedy coś do ciebie trafi.
czy też będzie obowiązywać 67 lat? a powinno , przecież to jest praca nie wymagająca myślenia!!!
Poza tym - to kwadratura koła: albo państwo gwarantuje stawki emerytur (państwo socjalne, najpierw określa ile komu dać na życie i potem pracuje nad tym by znaleźć na to środki ) albo emerytury tworzymy sami z naszych składek (państwo liberalne, wtedy nie sprawdzą się żadne systemy, bo wszystko zależy od rynku, będzie koniunktura, będą emerytury, będzie krach, z emerytur nici). Ten drugi sposób już przecież "się sprawdził" - gromadzone wg buzkowej reformy środki przepadły nie wiadomo gdzie. I to się zdarza wcale nierzadko, zawsze wszystko może przepaść bo tu nikt nie gwarantuje zysku. I teraz nasz aktualny mesjasz sądzi, że on własnie potrafi zaprzeczyć prawom rynku i urządzi nas po swojemu. URZĄDZI NAS...
Dobrze byloby , aby nasi politycy Panska wypowiedz przeczytali i sie troche nauczyli, szczegolnie Premier Tusk i Mlody Minister Kosiniak-Kamysz.
W porównaniu z czasami komuny, to ten rząd nic nie robi, a jak za coś się bierze, to ********* np. autostrady, kolej, itd. Tusk ii jego 450 tyś. armia urzędasów, to armia trutni żerujących na polskim narodzie.
Ludzie pracują 35/40 lat i dostaną ochłapy od rządu aby nie można było spokojnie żyć i wykupić leki!!!
A może by tak obywatele RP mogli sami decydować o swoim nagromadzonym kapitale we ZUS,a nie częściowo dostaną a resztę nie wykorzystaną zabierze ZUS z rządem!!!
MOJA SUGESTIA _JEST TAKA!
NIECH PREMIER POLSKIEGO RZĄDU POKAŻE EMERYTOM I NIE TYLKO ZE ZA 800 ZL PRZEŻYJE -TYLKO 1+ MIESIĄC!!!
CZEKAMY!!~!!
W/g mnie -ja chętnie zrzeknę się emerytury a niech ZUS mi odda mój kapitał nagromadzony w ZUS.
Przyznam,ze starczy mi do końca moich dni i jeden dzień dłużej dla rodzinki.
Przepracować tyle lat i pan Tusk zaewnia nas o kwocie 800 zł/czy on się zastanawia co mówi??/
Już mamy dług publiczny Polski, który wynosi i... 939 498 255 732 zł, niedługo będzie biliard, z czego oszuści chcą płacić ? Doprowadzą tylko do ruiny nasz kraj a niesprawiedliwość jak była tak i będzie.
Studiują? Po co?. A no bo to wygodnie, studia płatne (czytaj: łatwe i przyjemne bez wysiłku, płacę wymagam),. Mamusia, tatuś pieniążki łożą bo pracują a młoda/y się snuje. Przesmradzają, że pieniądze za małe, rodzice wmówili, że chodzący "geniusz" i do pracy taka/i nie pójdzie.
Dlatego rząd trzymać chce tych po 50-tce do końca świata i dzień dłużej. Bo nie ma komu pracować. Starzy na emerytury młodzi do roboty.
Wykazać się czas. Ja pracowałem na moich rodziców czas , żeby na mnie ktoś popracował.Panie
35 letnik okresie składkowym i NIESKŁADKOWYM i mają ponad
2.000-, zł.A nam po 40 latach pracy szykuje się 800,- zł to
niesprawiedliwe.
Wprowadzając nową Ustawę zmiana dotyczy od momentu wprowadzenia nowej a nie starej Ustawy. Po to wprowadzono OFE, żeby rozruszać Giełdę Papierów Wartościowych, dlatego jest mniej pieniędzy w ZUS na emerytury.
Wyjście jest też takie, rezygnacja z emerytury i ODDAJCIE ludziom pieniądze z
Zatem żeby było "sprawiedliwie" i jednym i drugim proponuje tyle samo.
Tych, którzy wypracowali sobie wyższe świadczenie ograbi i wypłaci im jałmużne, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczy na dopłaty do minimalnych emerytur nierobom z 20/25 stażem.
Złodzieje...
Tymczasem polityka prorodzinna państwa polskiego leży. Oszczędza się na dzieciach, na rodzicach, a potem płacze i straszy ,że niż demograficzny i nie będzie komu wypracowywać emerytur.
Podam przykład z własnej dalszej rodziny:
Młode małżeństwo. Kątem przy rodzinie, bo na wynajęcie mieszkania zwyczajnie ich nie stać. On pracuje na pół etatu, ona na cały, ale szef płaci jej tylko pensję minimalną resztę na czarno. Tylko taka praca dla nich była , choć oboje są ludźmi wykształconymi. Mimo to decydują się na dziecko . Przez okres macierzyńskiego ona dostaje tylko płacę minimalną. Becikowe im nie przysługuje wg nowych przepisów. W dalszej perspektywie :na przedszkole nie będzie ich stać (zresztą co to będą za przedszkola? Przechowalnie - a w szkołach podobnie. Bo teraz przedszkolami i szkołami zajmują się samorządy a te chcą i muszą- oszczędzać. Więc to robią kosztem dzieci ) Babcia nie pomoże bo pracuje i pracować będzie jeszcze długo wg pomysłów bandy Tuska. Już na starcie młodzi dostają w d... bo mieli pomysł by mieć JEDNO dziecko! A gdzie dwoje, troje?
NIE WIERZĘ ,że rząd nie widzi tego problemu. Tylko zanim te dzieci, które są czy będą, dorosną, zanim społeczeństwo się zestarzeje, zanim rzeczywiście nie będzie komu pracować na emerytury poprzedniego pokolenia, to pan Tusk i spółka będą gryźć ziemię. Problem dotknie obecnych dwudziesto- trzydziestolatków. Dlatego te sprawy kompletnie tego rządu nie obchodzą! Za to podniesienie wieku emerytalnego- i owszem. Bo to za chwilę trzeba by wypłacać emerytury wyżowi demograficznemu lat 50-ych i 60-ych a skąd te pieniądze wziąć jak się je rozkradło?
Stąd akcja "reforma emerytalna", naciągane ideologie dlaczego to niby wiek podnieść trzeba.
Przy kompletnym braku zainteresowania rzeczywistym problemem: warunkami życia młodych ludzi w tym kraju, ich masową emigracją. To dopiero problem ,z którym należy się zmierzyć, bo konsekwencje mogą być i będą straszne.
Tylko ,że to już nie będzie dotyczyło Tuska i jego ludzi, prawda?
Co nasz kochanieńki ŻOND sobie zafundował otóż zdjął z siebie odium odpowiedzialności za : (oto niektóre przykłady):
Art. 29. Do zadań, które z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów realizuje Kancelaria, należy w szczególności:
1) kontrola realizacji zadań wskazanych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów oraz przedstawianie wniosków z przeprowadzonych kontroli i przedkładanie propozycji doskonalenia metod kontroli;
1) (uchylony).
A Czym zajmują się nasi ministrowie, otóż taki minister to ma klawe życie:
Art. 34. 1. Minister kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność podporządkowanych organów, urzędów i jednostek. W szczególności w tym zakresie:
1) tworzy i likwiduje jednostki organizacyjne, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej;
2) powołuje i odwołuje kierowników jednostek organizacyjnych, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej;
3) organizuje kontrolę sprawności działania, efektywności gospodarowania oraz przestrzegania prawa przez jednostki organizacyjne.
3) (uchylony).
Pozostałe kwiatki pozostawiam dla zainteresowanych w;
isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030240199
Mam 61 lat, w ZUSie 600000 zł, 41 lat pracy składkowych, obecnie bez pracy, bez zasiłku, bez emerytury bez żadnych środków do życia.
Na to sobie zasłużyłem po tylu latach pracy Panie Thusk. Jeszcze chcesz mi zafundować pracę której nie ma i której nie mogę znaleźć do 66 lat + 1 miesiąc.
To jest ohydne i jeśli czujesz się Panie Thusk Polakiem to zejdź na ziemię i twórz ustawy, które przestaną gnębić swoich rodaków.
Bo prędzej czy później to naród się obudzi i zacznie rozliczać tego typu ludzi. A wtedy biada Wam wszystkim.
Obecnie nie każdy otrzyma stanowisko wykładowcy na SGH , czy w jakimś ministerstwie w spółce skarbu państwa itp. za pochwały dla rządu za tzw. niezależną , opinię eksperta JAK CYTOWANI AUTORZY OPINII NA DANY TEMAT w mediach.
BYŁ KIEDYŚ JEDEN TAKI , CO OBIECYWAŁ POLAKOM CIEPŁE BUŁECZKI, ale wyjechał do IZRAELA , nie spełniając obietnicy.
KONGRES - LIBERALNO-DEMOKRATYCZNY ( BIELECKI, BONI , TUSK ) OBIECAŁ NAM KIEDYŚ 1 000 000 NOWYCH MIEJSC PRACY !!!
Dlatego tej opcji liberalnej rządzącej znów wraz z PAWLAKIEM I PSL POLSKĄ, trzeba w następnych wyborach podziękować za rządzenie i dogłębnie rozliczyć przez ich następców.
DŁUG PAŃSTWA CAŁY CZAS ROŚNIE , A KIEDYŚ TRZEBA BĘDZIE TO SPŁACAĆ PRZEZ WIELE POKOLEŃ POLAKÓW!!!
Po 35 latach i odkładania na ZUS 800,00 zł/ m-c - i jeszcze nie będzie można dorobić - to wegetacja i przedwczesna śmierć.
Ja myślę , że ten żart : Jak żyć Panie Premierze za 800.00 zł ? Odpiwiedź : KRÓTKO - jest absolutną prawdą, a nie żartem
A jak nie starczą, to dobić symulata.
Mało zarabiał - nie może zdobyć pracy - to na bruk.
Dużo zarabiał - dać mu częściową pomostówkę.
Komuś się w głowie pomięszało.
Pytanie nasuwa się samo. Jak to się skończyło ?.
Ale sobie to Tusk załatwił już teraz emeryturę - po zakończeniu kadencji - w wysokości ponad 4200 zł.
Zlikwidować WSZYSTKIE przywileje emerytalne to będą pieniądze dla ludzi z 35-45 letnim stażem pracy.
Jak to sie ma do równości konstytucyjnej, że jedni będą mieli emerytury po 15 latach pracy a inni po 40 latach pracy jeszcze nie???
Ludzie maja zapisane na kontach w ZUS po kilkaset tysiecy zlotych, wiec trzeba przy przejsciu na wczesniejsza emeryture wyplacac im odpowiednie kwoty.
---
Czyzby reforma emerytalna z 1999 roku sie zapetlila?
Rozumiem pierwszy warunek - składek musi być odłożone tyle, aby wystarczały na to minimum.
Jak to nie może być wyższa niż minimum? A to dlaczego? Jeżeli ktoś odłożył tyle, że może odbierać więcej niz minimum, to dlaczego nie może? Ten warunek potwierdza, że Rząd kradnie wpłacane składki, a reszta: Sejm, Senat i Prezydent przyzwalają na tą kradzież nie reagując na nią! Od nas mądrale wymagają OBYWATELSKIEJ POSTAWY w przypadku napadu, kradzieży pospolitej, a sami co wyrabiają? KRADNĄ NIEPOSPOLICIE, ZŁODZIEJE!
Dodaj do ulubionych Skutki ograniczenia zakresu ochrony przed ryzykiem starości (zwłaszcza w stosunku do ubezpieczonych zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze) stanowiące konsekwencję wprowadzenia reformy emerytalnej złagodziłoby wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji uelastyczniających przejście na emeryturę. W państwach członkowskich Unii Europejskiej stosuje się dwie formy tzw. elastycznego przejścia na emeryturę: 1) emerytury częściowe (emerytury w niepełnym wymiarze), 2) elastyczny wiek emerytalny.
Formuła emerytur częściowych (w niepełnym wymiarze) realizowana jest w Austrii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech (systemy te zostały omówione w artykułach M. Kawińskiego, B. Więckowskiej, A. R. Dietricha, K. Rubel M. Skindera J. Ratajczak zamieszczonych w pracy zbiorowej pt. Systemy emerytalne w krajach Unii Europejskiej pod red. T. Szumlicza i M. Żukowskiego, Twigger, Warszawa 2004 r. na s. 39, 82, 104, 126, 158, 204 i 256). Umożliwia ona ubezpieczonym, którzy osiągnęli określony wiek nabycie prawa do części świadczenia emerytalnego pod warunkiem zmniejszenia dotychczasowego wymiaru czasu pracy bez konieczności rozwiązania stosunku pracy. Przepisy prawa określają minimalny wiek, którego osiągnięcie warunkuje możliwość nabycia prawa do wcześniejszej emerytury w niepełnym wymiarze. W Austrii wiek ten jest zróżnicowany w zależności od płci i wynosi 56,5 roku dla kobiet i 61,5 roku dla mężczyzn. W pozostałych państwach wiek ten jest jednolity dla kobiet i mężczyzn i wynosi 56 lat (Irlandia), 58 lat (Finlandia), 60 lat (Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy). Przepisy prawa określają również zakres redukcji wymiaru czasu pracy, który warunkuje nabycie prawa do emerytury częściowej. W Austrii warunkiem nabycia prawa do emerytury częściowej jest zatrudnienie, którego wymiar nie może przekraczać 28 godzin tygodniowo. W Danii redukcja czasu pracy powinna nastąpić o co najmniej 7 godzin (lub o co najmniej ¼, zaś liczba godzin pracy tygodniowo po zmniejszeniu wymiaru czasu pracy powinna wynosić od 12 do 30. W Finlandii dotyczy to osób, których wymiar tygodniowy czasu pracy po nabyciu prawa do emerytury częściowej wynosi od 16 do 28 godzin. W systemie francuskim wymaga się podjęcia zatrudnienia w niepelnym wymiarze czasu pracy, przy czym wymiar emerytury częściowej jest odwrotnie proporcjonalny do wymiaru czasu pracy i wynosi od 30 % do 70 % świadczenia emerytalnego przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy. W Hiszpanii warunkiem nabycia prawa do emerytury częściowej jest kontynuowanie pracy w wymiarze 25-85 % dotychczasowego wymiaru czasu pracy. W zamian przysługuje wynagrodzenie w proporcjonalnie zredukowanej wysokości oraz stosowna część emerytury. W Irlandii przewiduje się wypłacanie tzw. emerytur połowicznych (special half-rate old-age contributory pension) w wysokości połowy pełnej emerytury. W Niemczech emerytura częściowa wynosi 1/3, 1/2 lub 2/3 wysokości emerytury w zależności od stopnia ograniczenia dotychczasowej aktywności zawodowej. W niektórych państwach warunkiem nabycia prawa do emerytury częściowej jest dodatkowo osiągnięcie określonego stażu ubezpieczeniowego. W Austrii prawo do emerytury częściowej przysługuje ubezpieczonym, którzy przez ostatnie 24 miesiące podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu opłacając składki lub pobierając świadczenia na wypadek choroby lub bezrobocia. Osoby, które nie spełniają tego warunku mogą przejść na emeryturę częściową, po osiągnięciu wieku 57,5 roku dla kobiet i 62,5 roku dla mężczyzn, jeżeli legitymują się okresem podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu wynoszącym co najmniej 300 miesięcy a w okresie ostatnich 180 miesięcy przez co najmniej 108 miesięcy podlegały obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu. W Danii warunkiem nabycia prawa do wcześniejszej emerytury w niepełnym wymiarze jest podleganie ubezpieczeniu przez okres co najmniej 10 lat w okresie ostatnich 20 lat oraz zatrudnienie na terytorium Danii przez okres co najmniej 9 miesięcy w ciągu ostatnich 12 miesięcy pracy. W Irlandii warunek stażu ubezpieczeniowego ustanawia się dla osób pracujących na własny rachunek. Dla nabycia prawa do emerytury połowicznej wymaga się opłacenia co najmniej 260 składek na ubezpieczenie emerytalne.
Elastyczny wiek emerytalny stosowany jest w Szwecji i we Włoszech. Ubezpieczeni posiadają możliwość przejścia na emeryturę od 61 roku życia (Szwecja) i pomiędzy 57 a 65 rokiem życia (Włochy). Nie występuje górny limit wieku. Sami ubezpieczeni decydują w którym momencie zakończyć aktywność zawodową. Wiek przejścia na emeryturę ma jednak istotny wpływ na wysokość świadczenia. Aby nabyć prawo do emerytury gwarantowanej przez państwo niezbędne jest osiągnięcie 65 roku życia. Elastyczny wiek emerytalny ma zachęcać do jak najdłuższego pozostawania na rynku pracy W systemie szwedzkim emerytura jest obliczana według zasad rachunku aktuarialnego, wskutek czego przedłużenie wieku przejścia na emeryturę z 61 do 70 lat powoduje ponad dwukrotny wzrost świadczenia (T. Szumlicz System emerytalny w Szwecji [w:] Systemy emerytalne w krajach Unii Europejskiej pod red. T. Szumlicza i M. Żukowskiego, Twigger, Warszawa 2004 r. s. 301). We Włoszech warunkiem nabycia prawa do emerytury przed osiągnięciem 65 roku życia jest wymiar świadczenia wynoszący co najmniej 120 % minimalnej emerytury gwarantowanej przez Państwo (K. Kołodziejczyk System emerytalny we Włoszech [w:] Systemy emerytalne w krajach Unii Europejskiej pod red. T. Szumlicza i M. Żukowskiego, Twigger, Warszawa 2004 r. s. 333).
W analizowanych systemach prawnych instytucje emerytur częściowych oraz elastycznego wieku emerytalnego adresowane są do ogółu ubezpieczonych występując niezależnie od instytucji tzw. wcześniejszych emerytur. W Danii warunkiem nabycia prawa do emerytury w niepełnym wymiarze jest brak uprawnień do wcześniejszego przejścia na emeryturę oraz brak prawa do dodatku przedemerytalnego.
Reasumując należy stwierdzić, że w Polsce wprowadzenie instytucji uelastyczniających przejście na emeryturę mogłoby złagodzić skutki wprowadzenia systemu świadczeń emerytalnych obliczanych według formuły zdefiniowanej składki. Instytucja emerytury częściowej mogłaby znaleźć zastosowanie zarówno wobec ubezpieczonych, którzy nabędą prawo do emerytury w powszechnym wieku emerytalnym jak i tych, którzy z powodu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze nabędą wcześniej prawo do emerytury pomostowej. W pierwszym przypadku rozwiązanie to pozwalałoby na zredukowanie aktywności zawodowej ubezpieczonego umożliwiając jednocześnie poprzez zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy na dalsze zwiększanie podstawy wymiaru pełnej emerytury. Ponieważ zakłada się, że liczba pracowników, którzy będą uprawnieni do emerytury pomostowej ulegnie ograniczeniu możliwość wcześniejszego nabycia prawa do częściowej emerytury stanowiłaby jednocześnie pewną formę rekompensaty dla pracowników, którzy nie zostaną zakwalifikowani do kategorii zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. W odniesieniu do ubezpieczonych, którzy będą uprawnieni do emerytury pomostowej częściowa emerytura umożliwiałaby kontynuowanie zatrudnienia przy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze umożliwiając dalsze zwiększanie podstawy przyszłej emerytury z FUS.
Warto zauważyć, że wprowadzenie w Polsce instytucji emerytur częściowych oraz elastycznego wieku emerytalnego przyczyniłoby się do zrealizowania innego doniosłego celu społecznego jakim jest zmniejszenie stopy bezrobocia wśród osób młodych oraz osób w wieku przedemerytalnym. Stopniowa redukcja czasu pracy pracownika oznaczałaby częściowe zwolnienie miejsca pracy umożliwiając zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy nowego pracownika (koncepcja tzw. dzielenia się miejscem pracy).
Skutki ograniczenia zakresu ochrony przed ryzykiem starości (zwłaszcza w stosunku do ubezpieczonych zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze) stanowiące konsekwencję wprowadzenia reformy emerytalnej złagodziłoby wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji uelastyczniających przejście na emeryturę. W państwach członkowskich Unii Europejskiej stosuje się dwie formy tzw. elastycznego przejścia na emeryturę: 1) emerytury częściowe (emerytury w niepełnym wymiarze), 2) elastyczny wiek emerytalny.
Formuła emerytur częściowych (w niepełnym wymiarze) realizowana jest w Austrii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech (systemy te zostały omówione w artykułach M. Kawińskiego, B. Więckowskiej, A. R. Dietricha, K. Rubel M. Skindera J. Ratajczak zamieszczonych w pracy zbiorowej pt. Systemy emerytalne w krajach Unii Europejskiej pod red. T. Szumlicza i M. Żukowskiego, Twigger, Warszawa 2004 r. na s. 39, 82, 104, 126, 158, 204 i 256). Umożliwia ona ubezpieczonym, którzy osiągnęli określony wiek nabycie prawa do części świadczenia emerytalnego pod warunkiem zmniejszenia dotychczasowego wymiaru czasu pracy bez konieczności rozwiązania stosunku pracy. Przepisy prawa określają minimalny wiek, którego osiągnięcie warunkuje możliwość nabycia prawa do wcześniejszej emerytury w niepełnym wymiarze. W Austrii wiek ten jest zróżnicowany w zależności od płci i wynosi 56,5 roku dla kobiet i 61,5 roku dla mężczyzn. W pozostałych państwach wiek ten jest jednolity dla kobiet i mężczyzn i wynosi 56 lat (Irlandia), 58 lat (Finlandia), 60 lat (Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy). Przepisy prawa określają również zakres redukcji wymiaru czasu pracy, który warunkuje nabycie prawa do emerytury częściowej. W Austrii warunkiem nabycia prawa do emerytury częściowej jest zatrudnienie, którego wymiar nie może przekraczać 28 godzin tygodniowo. W Danii redukcja czasu pracy powinna nastąpić o co najmniej 7 godzin (lub o co najmniej ¼, zaś liczba godzin pracy tygodniowo po zmniejszeniu wymiaru czasu pracy powinna wynosić od 12 do 30. W Finlandii dotyczy to osób, których wymiar tygodniowy czasu pracy po nabyciu prawa do emerytury częściowej wynosi od 16 do 28 godzin. W systemie francuskim wymaga się podjęcia zatrudnienia w niepelnym wymiarze czasu pracy, przy czym wymiar emerytury częściowej jest odwrotnie proporcjonalny do wymiaru czasu pracy i wynosi od 30 % do 70 % świadczenia emerytalnego przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy. W Hiszpanii warunkiem nabycia prawa do emerytury częściowej jest kontynuowanie pracy w wymiarze 25-85 % dotychczasowego wymiaru czasu pracy. W zamian przysługuje wynagrodzenie w proporcjonalnie zredukowanej wysokości oraz stosowna część emerytury. W Irlandii przewiduje się wypłacanie tzw. emerytur połowicznych (special half-rate old-age contributory pension) w wysokości połowy pełnej emerytury. W Niemczech emerytura częściowa wynosi 1/3, 1/2 lub 2/3 wysokości emerytury w zależności od stopnia ograniczenia dotychczasowej aktywności zawodowej. W niektórych państwach warunkiem nabycia prawa do emerytury częściowej jest dodatkowo osiągnięcie określonego stażu ubezpieczeniowego. W Austrii prawo do emerytury częściowej przysługuje ubezpieczonym, którzy przez ostatnie 24 miesiące podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu opłacając składki lub pobierając świadczenia na wypadek choroby lub bezrobocia. Osoby, które nie spełniają tego warunku mogą przejść na emeryturę częściową, po osiągnięciu wieku 57,5 roku dla kobiet i 62,5 roku dla mężczyzn, jeżeli legitymują się okresem podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu wynoszącym co najmniej 300 miesięcy a w okresie ostatnich 180 miesięcy przez co najmniej 108 miesięcy podlegały obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu. W Danii warunkiem nabycia prawa do wcześniejszej emerytury w niepełnym wymiarze jest podleganie ubezpieczeniu przez okres co najmniej 10 lat w okresie ostatnich 20 lat oraz zatrudnienie na terytorium Danii przez okres co najmniej 9 miesięcy w ciągu ostatnich 12 miesięcy pracy. W Irlandii warunek stażu ubezpieczeniowego ustanawia się dla osób pracujących na własny rachunek. Dla nabycia prawa do emerytury połowicznej wymaga się opłacenia co najmniej 260 składek na ubezpieczenie emerytalne.
Elastyczny wiek emerytalny stosowany jest w Szwecji i we Włoszech. Ubezpieczeni posiadają możliwość przejścia na emeryturę od 61 roku życia (Szwecja) i pomiędzy 57 a 65 rokiem życia (Włochy). Nie występuje górny limit wieku. Sami ubezpieczeni decydują w którym momencie zakończyć aktywność zawodową. Wiek przejścia na emeryturę ma jednak istotny wpływ na wysokość świadczenia. Aby nabyć prawo do emerytury gwarantowanej przez państwo niezbędne jest osiągnięcie 65 roku życia. Elastyczny wiek emerytalny ma zachęcać do jak najdłuższego pozostawania na rynku pracy W systemie szwedzkim emerytura jest obliczana według zasad rachunku aktuarialnego, wskutek czego przedłużenie wieku przejścia na emeryturę z 61 do 70 lat powoduje ponad dwukrotny wzrost świadczenia (T. Szumlicz System emerytalny w Szwecji [w:] Systemy emerytalne w krajach Unii Europejskiej pod red. T. Szumlicza i M. Żukowskiego, Twigger, Warszawa 2004 r. s. 301). We Włoszech warunkiem nabycia prawa do emerytury przed osiągnięciem 65 roku życia jest wymiar świadczenia wynoszący co najmniej 120 % minimalnej emerytury gwarantowanej przez Państwo (K. Kołodziejczyk System emerytalny we Włoszech [w:] Systemy emerytalne w krajach Unii Europejskiej pod red. T. Szumlicza i M. Żukowskiego, Twigger, Warszawa 2004 r. s. 333).
W analizowanych systemach prawnych instytucje emerytur częściowych oraz elastycznego wieku emerytalnego adresowane są do ogółu ubezpieczonych występując niezależnie od instytucji tzw. wcześniejszych emerytur. W Danii warunkiem nabycia prawa do emerytury w niepełnym wymiarze jest brak uprawnień do wcześniejszego przejścia na emeryturę oraz brak prawa do dodatku przedemerytalnego.
Reasumując należy stwierdzić, że w Polsce wprowadzenie instytucji uelastyczniających przejście na emeryturę mogłoby złagodzić skutki wprowadzenia systemu świadczeń emerytalnych obliczanych według formuły zdefiniowanej składki. Instytucja emerytury częściowej mogłaby znaleźć zastosowanie zarówno wobec ubezpieczonych, którzy nabędą prawo do emerytury w powszechnym wieku emerytalnym jak i tych, którzy z powodu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze nabędą wcześniej prawo do emerytury pomostowej. W pierwszym przypadku rozwiązanie to pozwalałoby na zredukowanie aktywności zawodowej ubezpieczonego umożliwiając jednocześnie poprzez zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy na dalsze zwiększanie podstawy wymiaru pełnej emerytury. Ponieważ zakłada się, że liczba pracowników, którzy będą uprawnieni do emerytury pomostowej ulegnie ograniczeniu możliwość wcześniejszego nabycia prawa do częściowej emerytury stanowiłaby jednocześnie pewną formę rekompensaty dla pracowników, którzy nie zostaną zakwalifikowani do kategorii zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. W odniesieniu do ubezpieczonych, którzy będą uprawnieni do emerytury pomostowej częściowa emerytura umożliwiałaby kontynuowanie zatrudnienia przy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze umożliwiając dalsze zwiększanie podstawy przyszłej emerytury z FUS.
Warto zauważyć, że wprowadzenie w Polsce instytucji emerytur częściowych oraz elastycznego wieku emerytalnego przyczyniłoby się do zrealizowania innego doniosłego celu społecznego jakim jest zmniejszenie stopy bezrobocia wśród osób młodych oraz osób w wieku przedemerytalnym. Stopniowa redukcja czasu pracy pracownika oznaczałaby częściowe zwolnienie miejsca pracy umożliwiając zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy nowego pracownika (koncepcja tzw. dzielenia się miejscem pracy).
Ależ WŁAŚNIE O TO CHODZI, aby jak najmniej ludzi dożyło emerytury! Teraz rozumiesz te wszystkie zabiegi?