Eksperci alarmują, że bez strategicznego wsparcia państwa dla infrastruktury i inwestycji, realizacja unijnych celów AFIR jest zagrożona, co dotknie całą branżę transportową i przemysł samochodowy.
Kongres MOVE 2025, który odbędzie się 14 października w Poznań Congress Center, zyskał miano strategicznego forum dla polskiej branży motoryzacyjnej i logistycznej. W obliczu przyspieszonej elektromobilności i konieczności dekarbonizacji, eksperci spotkają się, aby skonfrontować wizje rozwoju z realiami regulacji, infrastruktury i finansowania. Wydarzenie to, organizowane równolegle z targami POLECO i forum Local Trends, stanowi kompleksową przestrzeń do rozmowy o przyszłości polskiej gospodarki.
Inwestycje pod presją regulacji i deficytu infrastruktury
W tegorocznej agendzie Kongresu MOVE szczególny nacisk położono na panel „Inwestycje przemysłowe w branży samochodowej”. W obliczu zawirowań geopolitycznych i zaostrzających się rygorów, w tym zagadnień wynikających z Pillar 2 i ograniczeniami w pomocy regionalnej, Europa musi pilnie wypracować adekwatną architekturę wsparcia dla przemysłu.
Marta Hausmann z Grupy Olesiński i Wspólnicy, partnera Kongresu MOVE jasno wskazuje, że sukces transformacji wymaga skoordynowanego działania w wielu obszarach. - Po pierwsze, wsparcie inwestycji niskoemisyjnych wymaga dedykowanych programów pomocowych, które będą też odpowiedzią na wyzwania związane z Pillar 2 i ograniczeniami w pomocy regionalnej. Po drugie, rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych jest hamowany przez długie procedury administracyjne, wysokie koszty i przeciążoną infrastrukturę. W 2025 r. realizacja celów, które na Polskę nakłada unijne rozporządzenie AFIR, wynosi zaledwie 14% dla pojazdów osobowych i mniej niż 1% dla ciężarówek. Rozwój infrastruktury ładowania musi się łączyć także z transformacją sieci energetycznej i szerzej energetyki. Dekarbonizacja, większe wykorzystanie OZE czy modernizacja sieci elektroenergetycznych mają szansę zapewnić dostęp do tańszej zielonej energii. Transformacja to też ludzie i wyzwanie, jakie wiąże się z podnoszeniem kwalifikacji, a czasem wręcz z przekwalifikowaniem. Jednym słowem, bez uproszczenia regulacji, koordynacji przemyślanych inwestycji energetycznych i wsparcia finansowego państwa nie uda się stworzyć trwałego ekosystemu, który sprzyjać będzie rozwojowi elektromobilności w Polsce.
Polski sektor automotive i TSL potrzebuje stabilnej cenowo energii, dostępu do surowców i nowych technologii. Kongres MOVE postawi pytania o to, jakich inwestycji potrzeba, aby przeciwdziałać deindustrializacji i w pełni wykorzystać potencjał transformacji.
Zbigniew Bednarski, prezes ProInvestor Advisors zwraca uwagę na konieczność dostosowania obecnych zachęt inwestycyjnych do nowych wymagań rynku. – W dobie niedoboru pracowników już nie zwiększanie liczby miejsc pracy jest kluczowe ale utrzymanie wykwalifikowanej kadry przy reinwestycjach i automatyzacji procesów. Dostosowanie systemu edukacji czy wsparcie państwa w procesie przekwalifikowania pracowników to istotne obszary zwiększające atrakcyjność Polski jako miejsca lokowania inwestycji.
Równie ważna jest przewidywalna polityka wsparcia inwestycji obejmująca nie tylko jednorazowe zachęty ale również długoterminową politykę w zakresie kosztów energii.
Te i inne tematy będą poruszane podczas panelu dotyczącego inwestycji w sektorze automotive kongresu MOVE.
Elektromobilność w centrum dyskusji liderów branży
Program Kongresu MOVE wypełnią pogłębione debaty i prelekcje z udziałem liderów w dziedzinach związanych z alternatywnymi źródłami energii w motoryzacji, którzy opowiedzą o aktualnych trendach, strategiach rozwoju branży motoryzacyjnej z uwzględnieniem istotnej roli sektora energetycznego w tym procesie.
Eksperci biorący udział w wydarzeniu podkreślają jego strategiczne znaczenie. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zapowiada, że dyskusje obejmą kluczowe obszary dla branży, która stoi w obliczu wielkiej zmiany. „Przechodzimy na zeroemisyjność,” komentuje Faryś. „Poruszymy temat stacji ładowania i będziemy dyskutować o tym, co zrobić, żeby polski przemysł motoryzacyjny był nadal tak silny, jaki jest w tej chwili.”
Z kolei Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE), zwraca uwagę na szeroki zakres tematyczny: „Podczas Kongresu MOVE będzie można zobaczyć zarówno najnowsze technologie z obszaru e-mobility, ale także posłuchać o rozwiązaniach i planach w jaki sposób rozwijać dalej branżę elektromobilności i automotive, transport ciężarowy oraz sektor bateryjny.”
Program Kongresu obejmie również dekarbonizację transportu ciężkiego (panele „MOVING the Heavy Haulage Ahead” i dyskusje o wprowadzeniu EMS oraz włączeniu się w Clean Transport Corridor Initiative), strategie utrzymania dynamiki sprzedaży BEV oraz wyzwania związane z zeroemisyjną transformacją transportu publicznego. Eksperci będą analizować wszystkie aspekty transformacji, od wyzwań kadrowych (sesja „Great people make great products”) po Rynek baterii w Polsce 2030 i recykling surowców, co dowodzi, że transformacja musi być prowadzona w sposób kompleksowy.
Kongres MOVE (organizowany przez Grupę MTP) to niezbędna platforma dialogu, mająca na celu wypracowanie rekomendacji, które pozwolą Polsce zachować konkurencyjność i sprostać wymaganiom zmieniającego się rynku.
MOVE International Mobility Congress odbędzie się 14 października 2025 r. w Poznań Congress Center.
Więcej informacji:www.kongresmove.pl
______________________________________________
Organizator: Grupa MTP
Partnerzy merytoryczni: Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)
Partnerzy generalni: MAN Truck & Bus Polska, Scania Poland, Volkswagen Poznań, Volkswagen Group Polska
Partnerzy: Grupa Olesiński i Wspólnicy, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów
Rejestracja na Kongres MOVE odbywa się na stronie: https://kongresmove.pl/pl/dla-uczestnikow/wazne-informacje/rejestracja/