W ciągu ostatnich pięciu lat ponaddwukrotnie wzrosła liczba Polaków, którzy wolą wyjechać, niż spędzić święta w domu. W 2009 r. według badań ówczesnego Pentora (obecnie TNS Polska) na urlop w tym czasie zdecydowało się ok. 800 tys. osób. W tym roku będzie ich już ok. 2 mln.

Sprzyja temu oferta branży hotelarskiej. Nie tylko utrzymała ona ceny na podobnym poziomie, jaki obowiązywał w 2013 r., lecz także wrzuciła do pakietu więcej atrakcji niż w latach poprzednich. – Trzydniowy pobyt ze śniadaniem i kolacją kosztuje u nas 799 zł od osoby, a czterodniowy 999 zł. W ubiegłym roku ceny obowiązywały odpowiednio dla dwóch i trzech dni – wyjaśnia Łukasz Łabanowski, menedżer hotelu Golf Park Lipowy Most w okolicach Białegostoku. Dodaje, że hotel jest wynajęty na okres Wielkanocy w 80 proc. – Mamy 25-proc. wzrost w liczbie klientów w porównaniu do roku poprzedniego – podkreśla Łabanowski.

Jeszcze większa frekwencja jest w kurortach nadmorskich, gdzie trudno już znaleźć wolne noclegi w hotelach. – W marcu sprzedaliśmy ostatni wolny pokój. Spodziewamy się na święta 380 klientów – komentuje Aleksandra Jeka, menedżer marketingu Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze.

Nie tylko polscy hotelarze mają powody do zadowolenia. Lepszą sprzedaż notują też biura podróży. Jak szacuje Marek Andryszak, prezes TUI Poland, na zorganizowane wczasy z touroperatorem wybierze się w tym roku ok. 10 tys. osób. Jak szacuje branża, wynik będzie o 5–10 proc. lepszy niż przed rokiem. Właściciele biur oceniają, że wzrost byłby wyższy, gdyby nie to, że rośnie liczba osób, które okres Wielkanocy postanawiają wykorzystać na zorganizowanie wyjazdu na własną rękę. Zachęcają do tego np. promocje ze strony linii lotniczych. W związku z tym za granicą w tym roku będzie wypoczywać przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy osób.

W tym roku wyjazdom sprzyja również kalendarz: Wielkanoc wypada późno – w drugiej połowie kwietnia. – Wiele osób decyduje się w związku z tym na dłuższy urlop, łącząc święta z majówką – wskazuje Tomasz Pędzik, dyrektor produktu Neckermann Polska.

W 2013 r. wyjeżdżający najczęściej spędzali Wielkanoc w Egipcie i na Wyspach Kanaryjskich. W tym roku obok Kanarów powodzeniem cieszą się Grecja i Turcja, gdzie zaczyna się już sezon letni. Tygodniowy wyjazd na Wielkanoc na Riwierę Turecką z pobytem w czterogwiazdkowym hotelu w opcji all inclusive zaczynał się już od ok. 1,5 tys. zł. Wyspy Kanaryjskie były o tysiąc złotych droższe.