Komisja Europejska (KE) zaleciła Polsce m.in.: poprawę efektywności wydatków publicznych i ograniczenie stosowania preferencyjnych stawek VAT; zwiększenie udziału kobiet w rynku pracy i podwyższenie efektywnego wieku emerytalnego; usunięcie barier dla inwestycji, w szczególności tych związanych z sektorem transportowym.

KE przedstawiła dziś zestawy zaleceń dla poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Według Komisji, Polskę czeka "znaczący wysiłek fiskalny w 2018 r.".

"Podejmując działania, należy zwrócić uwagę na wypracowanie takiego stanowiska, które będzie korzystne zarówno poprzez wzmocnienie trwającego odbicia, jak i zapewni stabilność finansów publicznych Polski. [Należy] przedsięwziąć kroki, aby poprawić efektywność wydatków publicznych i ograniczyć stosowanie obniżonych stawek VAT" - czytamy w dokumencie Komisji.

KE zaleca Polsce także podjęcie starań o zwiększenie wskaźnika udziału w rynku pracy, w szczególności wśród kobiet i osób starszych.

Celem Polski powinno być "zapewnienie stabilności i adekwatności systemu emerytalnego poprzez wdrożenie rozwiązań, by podwyższyć efektywny wiek emerytalny oraz rozpoczęcie reformowania przywilejów emerytalnych" - czytamy dalej.

Zdaniem Komisji, obniżenie wieku emerytalnego, które wejdzie w życie jesienią 2017 r., skłoni część starszych pracowników do wyjścia z rynku pracy. Ponadto nowe świadczenia na dzieci - choć według oczekiwań mają ograniczyć ubóstwo i nierówności - mogą mieć także negatywny skutek w zakresie udziału rodziców, głównie kobiet, w rynku pracy, podkreśliła KE.

Komisja zaleca Polsce także "podjęcie działań w celu zniesienia barier dla inwestowania, w szczególności w sektorze transportu".

KE zwróciła uwagę, że w 2016 r. aktywność inwestycyjna znacząco osłabła ze względu na niższe wykorzystanie unijnych funduszy strukturalnych, co z kolei było efektem okresu przejściowego pomiędzy budżetami unijnymi; kolejną przyczyna osłabienia inwestycji była wzmożona niepewność wśród prywatnych inwestorów, dodano także.

W dokumencie napisano również, że sieć dróg w Polsce rozwijała się szybko dzięki środkom unijnym, jednak wskaźnik śmiertelności w wypadkach drogowych należy nadal do najwyższych w UE, co rodzi wysokie koszty społeczne.

Komisja zwróciła także uwagę, że "pomimo dostępności znaczących środków unijnych, sektor kolejowy nadal boryka się z istotnymi 'wąskimi gardłami' we wdrażaniu projektów".