statystyki

Reklama na YouTubie to nie audycja

autor: Sławomir Wikariak26.02.2018, 17:00
Sąd nabrał wątpliwości, jak należy traktować filmy umieszczane w internetowym serwisie, dlatego skierował pytanie prejudycjalne do TSUE

Sąd nabrał wątpliwości, jak należy traktować filmy umieszczane w internetowym serwisie, dlatego skierował pytanie prejudycjalne do TSUEźródło: ShutterStock

Kanał z reklamami na YouTubie nie może być traktowany jako audiowizualna usługa medialna. Jego głównym celem jest bowiem promowanie produktu w celach handlowych – uznał Trybunał Sprawiedliwości UE.

Sprawa dotyczyła kanału w serwisie YouTube prowadzonego przez niemiecką spółkę znanego producenta samochodów – Peugeota. Zamieszczane są w nim firmy promujące nowe modele aut. Jeden z takich filmów wzbudził zastrzeżenia stowarzyszenia działającego na rzecz ochrony środowiska, a także konsumentów – Deutsche Umwelthilfe. Organizacja oprotestowała brak w spocie informacji o zużyciu paliwa i emisji CO2. Sprawa trafiła do niemieckiego sądu, przed którym Peugeot próbował wykazać, że nie miał obowiązku podawać informacji dotyczących spalania i zanieczyszczeń. Przepisy nie wymagają tego w przypadku audiowizualny usług medialnych. A tym właśnie, według przedstawicieli koncernu, jest kanał prowadzony przez niego w serwisie YouTube.

Sąd nabrał wątpliwości, jak należy traktować filmy umieszczane w internetowym serwisie, dlatego skierował pytanie prejudycjalne do TSUE. Ten zaś w minionym tygodniu przesądził, że tego rodzaju spoty (pozew dotyczył reklamy jednego z modeli aut) nie mogą zostać uznane za audiowizualną usługę medialną. Służą bowiem jedynie promocji produktu.

Orzeczenie stanowi wykładnię art. 1 ust. 1 lit. a) dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych 2010/13/UE. Zgodnie z nim podstawowym celem takiej usługi jest dostarczanie ogółowi odbiorców – poprzez sieci łączności elektronicznej – audycji w celach informacyjnych, rozrywkowych lub edukacyjnych.


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane