Rynek usług turystycznych ulega nieustannym przemianom. Ma na to wpływ wiele czynników – politycznych, gospodarczych, a nawet technologicznych. O zmieniającej się sytuacji, a także nowych trendach na rynku turystycznym opowiada Grzegorz Bosowski, prezes biura podróży Fly.pl.

Sezon urlopowy powoli dobiega końca. Jest to dobry moment na przedstawienie nowych trendów na rynku turystycznym, a także ukazanie nowych preferencji Polaków w tym segmencie. Niniejszy raport powstał na podstawie danych sprzedażowych biura podróży Fly.pl, a także Raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki ze szczytowego dla sezonu, 31 tygodnia roku.

Wzrost sprzedaży imprez turystycznych w wybranych krajach europejskich z lipca 2012 oraz 2013 r. / Media

Pierwszym, najbardziej zauważalnym trendem jest wzrost sprzedaży imprez turystycznych przez internet. Potwierdzają to dane sprzedażowe Fly.pl z lipca, które pokazują 86-procentowy wzrost sprzedaży online w porównaniu do analogicznego okresu w 2012 roku.

„Polacy coraz chętniej decydują się na zakup wycieczek przez Internet. Ma na to wpływ nieustanny wzrost jego użytkowników, a także rosnące zaufanie do bezpieczeństwa zakupów online. Ponadto taka forma jest dużo bardziej wygodna i praktyczna – oferty wyjazdowe osoby przeglądają, siedząc wygodnie w domu na kanapie, a nie w stacjonarnym biurze podróży, czasem pod presją wydłużającej się kolejki osób zainteresowanych wyjazdem. W ten sposób mogą przejrzeć większą ilość ofert i spokojnie przemyśleć wybór najbardziej im odpowiadającej” – mówi Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl i dodaje - „Analizując nasze wyniki sprzedażowe, prognozujemy jeszcze większy wzrost tego trendu w kolejnych latach. Taka sama tendencja jest obserwowana również na innych, zwłaszcza zachodnioeuropejskich rynkach”.

Wzrost sprzedaży imprez turystycznych

W raporcie Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przedstawione są dane, które pokazują tendencję wzrostową całego rynku zorganizowanych usług turystycznych. Trend ostatnich czterech tygodni w sprzedaży sezonu 2012/13 wskazuje, że ilość dokonanych rezerwacji wzrosła w stosunku do analogicznego okresu w 2012 roku o 23,8 proc.

„Poprawiająca się sytuacja gospodarcza i podnoszenie się po kryzysie sprawia, że coraz więcej osób znów decyduje się na zagraniczny wyjazd wakacyjny. Spory wpływ ma też zmęczenie tegorocznymi warunkami atmosferycznymi – długą zimą i niestabilną pogodą w lecie, gdzie bardzo wysokie temperatury powietrza przeplecione są z deszczem i burzami. Duży wpływ na wybór zagranicznej wycieczki ma też sytuacja na polskich drogach – kilkunastogodzinne podróże w korkach nad Bałtyk skutecznie odstraszają turystów, podobnie jak zatłoczone plaże polskich kurortów. Dlatego Polacy decydują się na spędzenie wakacji w zagranicznych lokalizacjach, nie martwiąc się o pogodę i mając gwarancję słońca” – mówi Grzegorz Bosowski.

Moda na Europę

„Po przeanalizowaniu wyników sprzedażowych z lipca bieżącego roku i zestawieniu ich z wynikami ubiegłorocznymi w analogicznym okresie, stwierdzamy wyraźny wzrost tendencji wybierania przez Polaków europejskich destynacji jako miejsc wypoczynku. Największą liczbę turystów zyskała Grecja, którą wybiera obecnie co trzecia osoba zakupująca imprezę turystyczną w naszym biurze, a także Bułgaria, która podwoiła swój udział w rynku. Ma na to wpływ niestabilna sytuacja polityczna w Egipcie, który jeszcze w zeszłym roku królował we wszystkich zestawieniach sprzedażowych. Polacy obecnie wolą wybierać komfortowy pobyt w europejskich hotelach z obsługą na wysokim poziomie, a także możliwością odbywania wycieczek fakultatywnych – mówi Grzegorz Bosowski.

Rynek usług turystycznych jest bardzo podatny na zmiany, ponieważ wpływa na niego wiele zmiennych związanych z czynnikami gospodarczymi czy politycznymi. Najważniejsze jednak zawsze jest dobro klienta – turysty i stworzenie mu jak najlepszych warunków, aby był zadowolony z urlopu i wrócił z niego wypoczęty.

Fly.pl