statystyki

Samorządy nie chcą utrzymywać byłych krajówek. Efekt: coraz więcej nieoświetlonych i nieodśnieżonych dróg

autor: Konrad Majszyk, Tomasz Żółciak09.02.2015, 07:41; Aktualizacja: 09.02.2015, 09:23
Droga

Utrzymanie 1 km drogi krajowej to koszt średnio 50 tys. zł rocznieźródło: ShutterStock

Przybywa odcinków, za które nikt nie czuje się odpowiedzialny

Nieoświetlony i nieodśnieżony główny trakt? To niemal pewne, że znajdujesz się na zdegradowanej drodze krajowej, za którą teraz powinna odpowiadać gmina. W praktyce nikt się tą drogą nie zajmuje. Między samorządem a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad toczą się spory o to, kto powinien te trasy utrzymywać.

Problem trwa od lat, jednak dopiero teraz walka się zaostrza. Gminy zaczynają tworzyć nieformalne koalicje przeciw GDDKiA, coraz częściej kierują sprawy do sądów i Trybunału Konstytucyjnego. Nawet jeśli nie wygrają, to przynajmniej skutecznie odwlekają problem w czasie. Cierpią na tym tylko kierowcy, którzy muszą jeździć po zaniedbanych fragmentach dawnych dróg krajowych.

Powodem bałaganu są przepisy ustawy o drogach publicznych. Stanowią, że po wybudowaniu nowego odcinka autostrady albo drogi ekspresowej stara, równoległa droga krajowa z mocy prawa staje się drogą gminną. I przechodzi na utrzymanie władz lokalnych. Ale samorządy dróg w utrzymanie brać nie chcą. Twierdzą, że ich na to nie stać.


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie