W przetargach na wstępne projekty nowych tras kolejowych do CPK zgłaszane ceny mocno przewyższają kosztorysy. Do wbicia pierwszej łopaty jeszcze długa droga.
Zaczyna rozkręcać się machina przygotowań do budowy ponad 700 km linii kolejowych. Jeśli plany udałoby się zrealizować, to byłby duży skok, bo od 1989 r. powstało tylko kilkadziesiąt kilometrów odcinków. W ostatnich dniach spółka CPK otworzyła oferty na wykonanie wstępnych projektów ośmiu odcinków szykowanych linii. Wśród nich są cztery fragmenty, które mają utworzyć szybką trasę kolejową z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny, Łódź, Wrocław, Wałbrzych do granicy z Czechami. Pociągi miałyby się tam rozpędzać do 250 km/h i dzięki temu przejazd z Warszawy do stolicy Dolnego Śląska skróci się z obecnych 3 godz. 40 min do ok. 2 godz.
Prowadzone przetargi dotyczą wykonania studium technicznego, które m.in. określi przebieg trasy. Zgłaszane przez projektantów oferty mogły jednak zaskoczyć przedstawicieli CPK, bo okazało się, że w większości znacznie przewyższają kosztorysy urzędników. Przykładowo w przypadku projektu skrótu od strony Lublina do Zamościa i dalej do Bełżca najtańsza oferta zgłoszona przez firmę Egis wyniosła prawie 24 mln zł – trzy razy więcej niż kosztorys. Ponad dwukrotnie więcej niż założenia CPK warte są najtańsze propozycje firm na zaprojektowanie odcinków od strony Stalowej Woli do Rzeszowa, z Łodzi do Wrocławia, a także otwarte wczoraj oferty dotyczące odcinków z okolic Świdnicy do Czech i z Ostrołęki do Giżycka. Przekroczony został też kosztorys w przypadku tras z Warszawy do Łodzi czy z Katowic do granicy z Czechami. – Ceny są znacznie wyższe niż kosztorysy, bo CPK przerzuca na projektantów część ryzyka. Koszty zwiększa m.in. to, że duża część gmin protestuje przeciwko przebiegowi torów. Znalezienie bezkonfliktowej trasy będzie trudne – mówi przedstawiciel jednej z firm.
Pozostało
82%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama