statystyki

Nowoczesne tachografy mogą być inną formą monitoringu pracowników

autor: Łukasz Prasołek13.08.2020, 09:40; Aktualizacja: 13.08.2020, 11:33
W transporcie drogowym od wielu lat obowiązują tachografy, które wraz z rozwojem nowych technologii wzbogaciły się o nowe funkcje. Początkowo były tachografy analogowe, rejestrujące aktywności kierowców rysikiem na wykresówkach. Obecnie są stosowane urządzenia cyfrowe, które mają coraz bardziej zaawansowane możliwości techniczne, a dane dotyczące czasu pracy są rejestrowane w pamięci tachografu oraz na kartach kierowców (zbliżonych wyglądem do kart bankomatowych).

W transporcie drogowym od wielu lat obowiązują tachografy, które wraz z rozwojem nowych technologii wzbogaciły się o nowe funkcje. Początkowo były tachografy analogowe, rejestrujące aktywności kierowców rysikiem na wykresówkach. Obecnie są stosowane urządzenia cyfrowe, które mają coraz bardziej zaawansowane możliwości techniczne, a dane dotyczące czasu pracy są rejestrowane w pamięci tachografu oraz na kartach kierowców (zbliżonych wyglądem do kart bankomatowych).źródło: Materiały Prasowe

Co do zasady nie dotyczy to urządzeń montowanych obowiązkowo w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Sytuacja ulega jednak zmianie, gdy dane z nich pracodawca wykorzystuje nie tylko do rozliczenia czasu pracy.

W transporcie drogowym od wielu lat obowiązują tachografy, które wraz z rozwojem nowych technologii wzbogaciły się o nowe funkcje. Początkowo były tachografy analogowe, rejestrujące aktywności kierowców rysikiem na wykresówkach. Obecnie są stosowane urządzenia cyfrowe, które mają coraz bardziej zaawansowane możliwości techniczne, a dane dotyczące czasu pracy są rejestrowane w pamięci tachografu oraz na kartach kierowców (zbliżonych wyglądem do kart bankomatowych).

Korzystanie z tachografów na poziomie UE jest obowiązkowe, a zasady w tym zakresie wynikają z unijnego rozporządzenia nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym (Dz.Urz. UE z 28 lutego 2014 r. L 60/1), a więc aktu stosowanego bezpośrednio przez wszystkie państwa członkowskie bez konieczności jego transpozycji do krajowego systemu prawnego. Tachografy są obowiązkowe w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej (dalej: dmc) powyżej 3,5 tony oraz w przypadku przewozu osób (gdy pojazd jest przystosowany do przewozu więcej niż dziewięć osób, licząc łącznie z kierowcą). Pracodawcy nie mają więc możliwości rezygnacji z używania tachografu w wykonywanych przewozach drogowych i rejestrowaniu przez niego danych, gdyż to rodzaj przewozu i wykorzystywanego w nim pojazdu wymusza zastosowanie tego urządzenia.


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie