statystyki

Taksówkowy nowy ład. Od Nowego Roku osoby współpracujące z Uberem muszą mieć licencję taxi

autor: Piotr Szymaniak02.01.2020, 08:12; Aktualizacja: 02.01.2020, 08:12
Co więcej, pośrednicy mogą zlecać usługi przewozowe wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym licencję upoważniającą do zarobkowego przewozu osób.

Co więcej, pośrednicy mogą zlecać usługi przewozowe wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym licencję upoważniającą do zarobkowego przewozu osób.źródło: ShutterStock

Tworzona w ogromnych bólach nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana lex Uber, już obowiązuje.

Regulacje (Dz.U. z 2019 r. poz. 1180), które weszły w życie w Nowy Rok, mają uzdrowić konkurencję na rynku przewozu osób. Nowelizacja przede wszystkim wprowadza licencję pośrednika w przewozie osób. Pośrednictwo zdefiniowano jako działalność gospodarczą polegającą na przekazywaniu zleceń przewozu z wykorzystaniem domen internetowych, aplikacji mobilnych, programów komputerowych oraz systemów teleinformatycznych lub innych środków przekazu informacji. To oznacza, że w ciągu trzech miesięcy stosowną licencję będą musiały zdobyć zarówno tradycyjne korporacje taksówkarskie, jak i firmy takie jak Uber czy Bolt, które wykonywały de facto taksówkarskie usługi w oparciu o aplikacje mobilne.

Licencję mogą dostać tylko firmy zarejestrowane w Polsce, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Co więcej, pośrednicy mogą zlecać usługi przewozowe wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym licencję upoważniającą do zarobkowego przewozu osób. Czyli w przypadku samochodów osobowych musi to być licencja taxi, a w przypadku busów przewożących (łącznie z kierowcą) powyżej siedmiu i nie więcej niż dziewięć osób – licencja na przewóz osób. Pośrednik jest też zobligowany do sprawdzania, czy podmiot, któremu zleca kurs, ma odpowiednią licencję. Niewywiązywanie się z tego obowiązku zagrożone jest karą w wysokości 10 tys. zł.


Pozostało 68% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

  • EwelinaZ2(2020-01-02 12:06) Zgłoś naruszenie 00

    Taksówkarze myślą, że ugrają cos takim zmianami a guzik prawda. Ludzie wolą i tak jeździć opti taxi czy tam innymi przejazdami.. Powód? Dobra cena.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie