Konsumenci bardziej niż na leczenie na odległość i inne zastosowania robotów liczą na poprawę jakości internetowej zabawy.
O zmianach, jakie zajdą po uruchomieniu sieci telekomunikacyjnej piątej generacji, mówi się przede wszystkim w kontekście szans całej gospodarki, czyli nowoczesnego przemysłu, internetu rzeczy, telemedycyny, autonomicznych samochodów i inteligentnych miast. Ale większość konsumentów na świecie liczy, że wprowadzenie 5G umożliwi im przede wszystkim szybki dostęp na urządzeniach mobilnych do filmów i seriali w wysokiej jakości obrazu.
W badaniu IBM „Global Telecom and Media Consumer Survey” na pytanie o zastosowanie łączności piątej generacji, na które czekają najbardziej, 57 proc. respondentów wskazało właśnie możliwość oglądania materiałów wideo w standardzie obrazu i dźwięku 4K lub nawet 8K – czyli jakości wyższej niż popularne dziś HD (wysoka rozdzielczość). Trochę mniej niż połowa konsumentów na świecie (45 proc.) liczy na rozrywkę z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (VR). 44 proc. chce za pośrednictwem sieci 5G oglądać trójwymiarowe materiały wideo. W centrum zainteresowania jest też rozrywka z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR – łączy świat rzeczywisty z generowanym komputerowo) oraz hologramów i obrazu 360 stopni. Na każde z nich czeka około jednej trzeciej badanych. 30 proc. respondentów liczy na wykorzystanie 5G w sterowanym aplikacjami inteligentnym domu. Tylko 23 proc. badanych stwierdziło, że czeka na zastosowanie nowego standardu łączności w medycynie. Najmniej wskazań (11 proc.) miały rozmowy za pośrednictwem trójwymiarowych hologramów.
IBM przeankietował prawie 12,5 tys. osób w 21 krajach na różnych kontynentach. Badanie prowadzono wiosną br. m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, USA, Brazylii, Meksyku, Rosji, Chinach, Indiach, Korei Południowej, Japonii, Australii i RPA. Można było wskazać do pięciu najbardziej oczekiwanych zastosowań 5G.
Sieć piątej generacji „wywrze ogromny wpływ na przyszłość mobilnego wideo” – podsumowują eksperci amerykańskiej firmy. Zwracają uwagę, że 5G będzie m.in. wspierać coraz częstsze wykorzystanie materiałów wideo w serwisach społecznościowych. Podkreślają też znaczenie nowego standardu łączności dla telewizji, szczególnie transmisji sportowych. Próby w tej dziedzinie trwają równolegle z testami samej technologii 5G. Przykład: w czerwcu ub.r. stacja Fox Sports we współpracy z tele komem AT&T z powodzeniem wykorzystała testową sieć 5G do emisji sygnału w jakości 4K z turnieju golfowego US Open. Chodziło o to, by obraz i dźwięk w ultrawysokiej rozdzielczości docierały do widzów bez zakłóceń i opóźnień.
Według ekspertów zastosowanie 5G w transmisjach sportowych nie kończy się na sygnale w standardzie 4K czy 8K. – Szansą, by po raz pierwszy na dużą skalę zaprezentować możliwości technologii piątej generacji, będą letnie igrzyska olimpijskie w Tokio w 2020 r. – uważa Jean Pierre Brulard, dyrektor generalny firmy technologicznej VMware w regionie EMEA. Jego zdaniem znacznie większa niż w standardzie 4G szybkość połączenia, redukcja opóźnień do niezauważalnego minimum oraz duża pojemność sieci 5G pozwolą wzbogacić relacje ze zmagań sportowców w Japonii o dodatkowe atrakcje wideo. – Powiedzmy, że odbywa się właśnie finał biegu na 100 metrów. Korzystając z łącza 5G, telewizja będzie mogła bez trudu połączyć obraz transmisji z archiwalnymi zapisami. I przyszłoroczny mistrz olimpijski będzie się na ekranie ścigał z Carlem Lewisem, zwycięzcą olimpiady w Los Angeles w 1984 r., i Jessem Owensem, który zdobył złoty medal w 1936 r. w Berlinie – mówi Jean Pierre Brulard.
Obecnie 5G wciąż jest technologią w fazie testów. Komercyjnie można z niej korzystać w niewielu państwach – m.in. w Korei Południowej, USA i Wielkiej Brytanii. Ograniczony jest też na razie wybór telefonów działających w tym standardzie. Mimo to znaczna większość (64 proc.) naszych respondentów IBM jest już świadoma wprowadzania sieci piątej generacji 5G. Najwyższy odsetek osób zorientowanych w tej zmianie technologii zanotowano w Chinach (82 proc.). W 21 badanych krajach większą gotowość przejścia z obecnego standardu łączności na zapewniającą wyższą jakość wideo sieć 5G – i płacenia za to wyższych rachunków – przejawiają respondenci w krajach rozwijających się, gdzie 38 proc. osób zadeklarowało, że zrobi to „na pewno”, a kolejne 35 proc. „prawdopodobnie”. Natomiast w krajach rozwiniętych było to odpowiednio 12 proc. i 25 proc.