Przede wszystkim należy podkreślić, że ustalenie wysokości opłat za wyżywienie w przedszkolu jest aktem z zakresu administracji publicznej, gdyż dotyczy obowiązku wynikającego z przepisów. Zorganizowanie wyżywienia dzieciom uczęszczającym do przedszkoli publicznych jest zadaniem tych placówek. Jest ono realizowane w ramach szeroko pojętej edukacji, która należy do zadań publicznych gminy. Na uwagę w tym zakresie zasługuje choćby wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 16 maja 2018 r. (sygn. akt I SA/Gd 286/18), gdzie stwierdzono, że czynności odpłatnego żywienia uczniów i dzieci przedszkolnych w stołówkach nie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Zakres, tryb działania placówek oświatowych w tym obszarze, jak również wysokość pobieranych opłat za wykonywane czynności został ściśle określony w przepisach oświatowych regulujących materię edukacji publicznej, tj. w przepisach o charakterze administracyjnoprawnym. Nie ma tu więc mowy o nawiązaniu stosunku cywilnoprawnego (umowy cywilnoprawnej) pomiędzy gminą (czy jej jednostką oświatową) a uczniem czy też jego rodzicem lub opiekunem prawnym. Pobieranie przez samorządy opłat publicznych należy uznać za wykonywanie władztwa publicznego, nie zaś za świadczenie usług na podstawie umów cywilnoprawnych. Strony tego stosunku nie mają bowiem pełnej swobody co do ustalania jego treści, albowiem ograniczają je przepisy powszechnie obowiązującego prawa administracyjnego.
- w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę;
- korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne;
- warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę;
- do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.