Jak ważna jest komunikacja w gminie i regionie, nie trzeba przekonywać. Rządzący zrobili z niej nawet jeden z ważnych punktów kampanii wyborczej. Transport zbiorowy mógłby być rozwiązaniem i problemów z przemieszczaniem się mieszkańców, i z jakością powietrza.
W zasadzie najważniejsza w tym kontekście jest struktura gminy. W przypadku gmin miejskich, które z organizacją transportu miejskiego raczej problemów nie mają, bo jest to ich codzienna praktyka od lat, dodatkowe działania muszą się koncentrować na przekonywaniu mieszkańców do korzystania z niego, by zmniejszyć korki i przeciwdziałać zanieczyszczeniom powietrza.
– Systematycznie zwiększa się liczba i długość buspasów, przez co miejski transport zbiorowy jest coraz bardziej konkurencyjny wobec samochodu. Oferta przewozowa konstruowana jest w dostosowaniu do popytu – na podstawie wyników reprezentatywnych badań marketingowych. Do eksploatacji wprowadzane są coraz nowocześniejsze pojazdy, czego przykładem może być ostatnia inwestycja Miasta Gdyni w 30 nowych trolejbusów, w tym 16 przegubowych, zakupionych w celu poprawy komfortu podróżowania, które mogą być eksploatowane także bez sieci trakcyjnej, jako elektrobusy. Oferowane są także bardzo atrakcyjne cenowo bilety 30-dniowe i miesięczne. Można je nabywać przez internet i nie trzeba ich kasować. Wszystkie te działania razem wzięte uatrakcyjniają ofertę komunikacji miejskiej i powodują, że coraz więcej gdynian wybiera podróże transportem zbiorowym – opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.