Omówienie: Podmiot wnioskujący o wydanie uprawnienia, czyli jednostka oceniana, w zakresie przeprowadzania badań:
●homologacyjnych typu pojazdu oraz przeprowadzania kontroli zgodności produkcji pojazdu,
●potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu, w celu dopuszczenia go do ruchu,
●potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych, w celu dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu
– w przypadku pojazdów kategorii: M, N, O, L, T, C i R, powinien mieć stanowisko kontrolne do ich przeprowadzania oraz stanowisko zewnętrzne do prowadzania pomiarów akustycznych.
Stanowisko kontrolne powinno:
●znajdować się w pomieszczeniu przelotowym zapewniającym jeden kierunek ruchu, którego wymiary i bramy wjazdowa i wyjazdowa powinny być dostosowane do wielkości badanych pojazdów (długość stanowiska kontrolnego lub kanału przeglądowego powinna wynosić co najmniej 12 m),
●składać się z:
– poziomej powierzchni przeznaczonej bezpośrednio do przeprowadzania badań technicznych, zwanej ławą pomiarową,
– powierzchni roboczej,
– powierzchni pomocniczej mieszczącej urządzenia i przyrządy,
– kanału przeglądowego lub urządzenia do podnoszenia całego pojazdu,
– wyposażenia kontrolno-pomiarowego,
– wyposażenia technologicznego.
Jeżeli w skład stanowiska kontrolnego wchodzi urządzenie do podnoszenia całego pojazdu, to powinno ono być wyposażone w urządzenie do podnoszenia osi.
Szerokość stanowiska kontrolnego mierzona na całej długości ławy pomiarowej bez powierzchni pomocniczych nie powinna być mniejsza niż wymagana szerokość ławy powiększona o szerokość powierzchni roboczych. Nawierzchnia ław pomiarowych:
– powinna być pozioma,
– na szerokości czynnej rolek urządzenia rolkowego do kontroli działania hamulców powinna być odporna na ścieranie.
Kanał przeglądowy musi mieć odprowadzenie ścieków do studzienki bezodpływowej lub do instalacji technologicznej, a także trzeba w nim zapewnić co najmniej wentylację nawiewną.