Według badań IDC przeprowadzonych w 2016 roku, ponad trzy czwarte dużych firm w Europie oferuje swoim pracownikom możliwość telepracy, czyli pracy w domu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. W Polsce wskaźnik ten osiągnął dokładnie 45 proc. i wszystko wskazuje na to, że z roku na rok będzie coraz wyższy. Wynika to z faktu, że pokoleniu Y oraz wkraczającemu właśnie na rynek pracy pokoleniu Z, dużo bardziej zależy na elastyczności w sferze zawodowej, niż wcześniejszym generacjom. O czym należy pamiętać przy wykonywaniu telepracy oraz jak podnieść jej efektywność?
Ustalenie godzin oraz systemu pracy
Określenie godzin pracy oraz przygotowanie listy zadań do zrealizowania to podstawa efektywnej pracy zdalnej. Warto pamiętać o tym, aby lista ta uwzględniała zadania możliwe do wykonania w ciągu jednego dnia oraz określała priorytety. Dzięki temu, pracownik zdalny będzie w sposób usystematyzowany wykonywał swoje obowiązki, a usuwanie z listy kolejnych zrealizowanych zadań będzie motywowało go do dalszej pracy. Warto pamiętać również o przerwach – najlepiej krótkich spacerach, podczas których zregeneruje się organizm i odświeży umysł.
Wyposażenie w technologie ułatwiające pracę zdalną
W przypadku pracy zdalnej, duże znaczenie odgrywa również dostęp do narzędzi ułatwiających codzienną realizację zadań. Należą do nich m.in. aplikacje wspomagające zarządzanie czasem takie jak Wunderlist czy Trello, dzięki którym pracownik może tworzyć listy zadań oraz dzielić się nimi ze współpracownikami, a także Rememeber The Milk – aplikacja umożliwiająca ustalenie priorytetów z funkcją przypominania o terminie ich realizacji. Istotny wpływ na pracę zdalną mają również coraz bardziej popularne w ostatnim czasie rozwiązania wideokonferencyjne. – Pracownicy zdalni wyposażeni w systemy wideokonferencyjne zyskują stały kontakt ze współpracownikami oraz klientami firmy. Co więcej, mogą oni połączyć się z dowolnego miejsca i urządzenia nawet z 200 osobami jednocześnie, zyskując w ten sposób możliwość efektywnej pracy grupowej czy konsultacji ze specjalistami z różnych dziedzin. Dzięki temu, realizacja powierzonych zadań przebiega znacznie sprawniej i efektywniej. Wartością dodaną tego rodzaju systemów jest również to, że pracownicy ci czują się bardziej zintegrowani z firmą, co bezpośrednio wpływa na ich motywację – mówi Jarosław Pazgrat, Dyrektor Zarządzający firmy MCX Telecom, specjalizującej się w dostarczaniu i wdrażaniu nowoczesnych systemów wideokonferencyjnych w przedsiębiorstwach.
Odpowiednia aranżacja domowego biura
Nie bez znaczenia pozostaje również miejsce, w którym pracownicy zdalni wykonują swoje obowiązki. Warto mieć na uwadze, że nie zawsze możliwe jest przeznaczenie oddzielnego pomieszczenia na biuro, dlatego w takim przypadku należy wyznaczyć sobie stały kącik pracy. Nie musi on być duży, ale funkcjonalny. Najlepiej, aby był odizolowany od reszty pomieszczenia np. poprzez ścianę czy parawan. Warto zadbać również o porządek wokół miejsca pracy oraz odpowiednie tło do rozmów wideo. Najlepiej, aby było ono neutralne, w jasnych kolorach oraz za plecami nie znajdowało się okno, z którego światło będzie padało na monitor.
Work – life balance
Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoją pracownicy zdalni. Wynika to z faktu, że granica ta często zaciera się przy realizowaniu zleceń w zaciszu domowym, gdzie po pracy nie opuszczamy biura i często czujemy się zobowiązani do sprawdzania i odpisywania na maile czy pozostawania w stałym kontakcie z pracodawcą – również po godzinach pracy. – Umiejętność zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym sprawia, że pracownicy mają więcej czasu dla rodziny oraz realizację własnych pasji, a także są bardziej wypoczęci i zrelaksowani. To z kolei przekłada się na jakość i zadowolenie z życia, które pozytywnie wpływają na efekty pracy – mówi Jarosław Pazgrat, Dyrektor Zarządzający firmy MCX Telecom.
Wprowadzenie w życie powyższych rad w znacznym stopniu usprawni oraz podniesie efektywność pracy zdalnej.