Średnie wynagrodzenie w PPL z dodatkami o charakterze stałym wynosi 9,2 tys. zł. - informuje Cezary Pytlos p.o. rzecznika prasowego Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze komentując zapowiedziane na 13 lutego referendum strajkowe. Związkowcy domagają się podwyższenia wynagrodzenia o 8 proc. i gwarancji płac do 2022 r.

O rozpoczęciu referendum poinformował w środę PAP przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Lotnictwa Cywilnego Marek Żuk. Pod referendum podpisały się trzy z siedmiu związków zawodowych działających w PPL. Chodzi o Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego, NSZZ "Solidarność 80" i Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa Okęcie.

W czwartkowym komunikacie PPL tłumaczy, że działania podjęte przez dyrekcję w 2016 r. mają również na celu zbudowanie sprawiedliwego systemu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie. Obecny system wynagrodzeń jest niespójny, oderwany od kompetencji, a pracownicy wykonujący tę samą pracę na tych samych stanowiskach otrzymują diametralnie różne wynagrodzenia. Przykładem może być choćby rozpiętość wynagrodzeń pracowników gospodarczych, gdzie wahania te sięgają od 3 do 10 tys. zł.

"Występują też wynagrodzenia zdecydowanie przewartościowane. Specjalista ds. administracji na etacie związkowym otrzymuje blisko 13 tys. zł. Podobną kwotę otrzymuje specjalista ds. podróży służbowych" - informuje PPL.

Reklama

"Należy odnotować, iż ci sami związkowcy, którzy żądają podwyżek płacy, jednocześnie robią wszystko, żeby pogorszyć kondycję finansową przedsiębiorstwa. W ramach zainicjowanych rozmów na temat zmian w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, zgłaszają postulaty powrotu do starych rozwiązań, tak mocno krytykowanych przez NIK" - czytamy w komunikacie PPL.

Według przedsiębiorstwa, żądanie powrotu do gwarancji 36-krotności odpraw wydaje się być działaniem absolutnie nieracjonalnym. Takie działania są wyraźnie nakierowane na ochronę partykularnych interesów jednostek z patologicznie wysokimi wynagrodzeniami, a nie ochronę interesu pracowników.

Zarząd PPL wskazuje, że odnośnie postulatu gwarancji zatrudnienia, to w związku ze wzrostem skali operacji PPL (wzrost liczby pasażerów, operacji lotniczych) nie tylko nie ma przestrzeni do redukcji etatów, lecz przedsiębiorstwo jest zmuszone do zwiększania zatrudnienia.

PPL zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina; posiada udziały także w portach regionalnych, jak np. w Krakowie, Rzeszowie, czy Poznaniu. W 2015 r. przedsiębiorstwo zanotowało ok. 139 mln zł zysku netto. Łączna strata za lata 2013 – 2014 wyniosła natomiast 407 mln zł. Po pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 roku PPL odnotowało ponad 200 mln zł zysku netto. To o 40 proc. wyższa kwota w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r.

Groźba strajku w PPL już istniała w 2014 roku, kiedy to związki zawodowe nie chciały zaakceptować restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie wprowadzonej przez ówczesnego dyrektora PPL Michała Kaczmarczyka. Ostatecznie strony się porozumiały.