statystyki

Wszystko, co musisz wiedzieć o zakazie geoblokowia

27.11.2018, 10:00; Aktualizacja: 27.11.2018, 12:50
Rozporządzenie ma zatem zastosowanie głównie do konsumentów, ale jest również stosowane do przedsiębiorcy, jeśli dokonuje on w internecie zakupu towaru na bazie ogólnych warunków umów lub regulaminów jedynie na własny użytek.

Rozporządzenie ma zatem zastosowanie głównie do konsumentów, ale jest również stosowane do przedsiębiorcy, jeśli dokonuje on w internecie zakupu towaru na bazie ogólnych warunków umów lub regulaminów jedynie na własny użytek.źródło: ShutterStock

Sprawdź, czy jesteś przygotowany do zmian w zakresie geoblokowania.

Co oznacza, że rozporządzenie o geoblokowaniu będzie stosowane od 3 grudnia? Czy przedsiębiorcy muszą już tego dnia w pełni przygotować swoje e-sklepy?

Już 3 grudnia 2018 r., po dziewięciomiesięcznym okresie vacatio legis, zacznie być stosowane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/302 z 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE (Dz.Urz. UE z 2018 r. L 60I, s. 1). Oznacza to, że przedsiębiorcy będą musieli zastosować się do niego już tego dnia. A więc należy zaniechać niedozwolonych praktyk, np. przy składaniu zamówienia w sklepie internetowym oferującym swoje towary na terenie Unii Europejskiej nie powinien pojawić się już komunikat „Produkt niedostępny w Twojej lokalizacji”, nie wolno również przekierowywać klienta na stronę w wersji adresowanej do innego państwa niż wybrał.

Nie jestem konsumentem, jestem przedsiębiorcą, ale zdarza się, że kupuję towary w internecie na potrzeby swojej firmy. Czy rozporządzenie będzie mnie dotyczyło jako klienta?

Rozporządzenie obejmuje sprzedaż towarów lub świadczenie usług na terenie Unii Europejskiej na rzecz klientów, którzy:

1) są obywatelami państw członkowskich Unii,

2) mają miejsce zamieszkania lub

3) prowadzą działalność

– jeśli ww. transakcje są dokonywane na użytek końcowy klienta (tj. w szczególności nie w celu dalszej odsprzedaży) – i to niezależnie od miejsca siedziby sprzedawcy.

Rozporządzenie ma zatem zastosowanie głównie do konsumentów, ale jest również stosowane do przedsiębiorcy, jeśli dokonuje on w internecie zakupu towaru na bazie ogólnych warunków umów lub regulaminów jedynie na własny użytek.

Co istotne, rozporządzenie obowiązuje zarówno w przypadku sprzedaży online (np. poprzez e-sklep), jak i offline (np. gdy nabywamy bilet do muzeum w kasie).

W praktyce, pewne wątpliwości może wywołać, określenie kręgu beneficjentów oraz podmiotów, na które nakłada ono określone obowiązki.

Przykład

Firma na swoje potrzeby kupi jak klient

Portugalska firma zaopatruje swoich pracowników w odzież roboczą w polskim sklepie internetowym, akceptując regulamin sklepu. Zakupiona odzież wykorzystywana jest w działalności tej firmy. Zakaz geoblokowania będzie dotyczył zatem również tej firmy.


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane