statystyki

Wszystko, co musisz wiedzieć o zakazie geoblokowia

27.11.2018, 10:00; Aktualizacja: 27.11.2018, 12:50
Rozporządzenie ma zatem zastosowanie głównie do konsumentów, ale jest również stosowane do przedsiębiorcy, jeśli dokonuje on w internecie zakupu towaru na bazie ogólnych warunków umów lub regulaminów jedynie na własny użytek.

Rozporządzenie ma zatem zastosowanie głównie do konsumentów, ale jest również stosowane do przedsiębiorcy, jeśli dokonuje on w internecie zakupu towaru na bazie ogólnych warunków umów lub regulaminów jedynie na własny użytek.źródło: ShutterStock

Sprawdź, czy jesteś przygotowany do zmian w zakresie geoblokowania.

Co oznacza, że rozporządzenie o geoblokowaniu będzie stosowane od 3 grudnia? Czy przedsiębiorcy muszą już tego dnia w pełni przygotować swoje e-sklepy?

Już 3 grudnia 2018 r., po dziewięciomiesięcznym okresie vacatio legis, zacznie być stosowane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/302 z 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE (Dz.Urz. UE z 2018 r. L 60I, s. 1). Oznacza to, że przedsiębiorcy będą musieli zastosować się do niego już tego dnia. A więc należy zaniechać niedozwolonych praktyk, np. przy składaniu zamówienia w sklepie internetowym oferującym swoje towary na terenie Unii Europejskiej nie powinien pojawić się już komunikat „Produkt niedostępny w Twojej lokalizacji”, nie wolno również przekierowywać klienta na stronę w wersji adresowanej do innego państwa niż wybrał.

Nie jestem konsumentem, jestem przedsiębiorcą, ale zdarza się, że kupuję towary w internecie na potrzeby swojej firmy. Czy rozporządzenie będzie mnie dotyczyło jako klienta?

Rozporządzenie obejmuje sprzedaż towarów lub świadczenie usług na terenie Unii Europejskiej na rzecz klientów, którzy:

1) są obywatelami państw członkowskich Unii,

2) mają miejsce zamieszkania lub

3) prowadzą działalność

– jeśli ww. transakcje są dokonywane na użytek końcowy klienta (tj. w szczególności nie w celu dalszej odsprzedaży) – i to niezależnie od miejsca siedziby sprzedawcy.

Rozporządzenie ma zatem zastosowanie głównie do konsumentów, ale jest również stosowane do przedsiębiorcy, jeśli dokonuje on w internecie zakupu towaru na bazie ogólnych warunków umów lub regulaminów jedynie na własny użytek.

Co istotne, rozporządzenie obowiązuje zarówno w przypadku sprzedaży online (np. poprzez e-sklep), jak i offline (np. gdy nabywamy bilet do muzeum w kasie).

W praktyce, pewne wątpliwości może wywołać, określenie kręgu beneficjentów oraz podmiotów, na które nakłada ono określone obowiązki.

Przykład

Firma na swoje potrzeby kupi jak klient

Portugalska firma zaopatruje swoich pracowników w odzież roboczą w polskim sklepie internetowym, akceptując regulamin sklepu. Zakupiona odzież wykorzystywana jest w działalności tej firmy. Zakaz geoblokowania będzie dotyczył zatem również tej firmy.


Pozostało jeszcze 87% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane