Urzędnik sprawdzi poprawność deklaracji, a także potwierdzi, czy mamy prawo do ulgi, czy nie. Wypełniony roczny PIT będzie można od razu zostawić w urzędzie - mówi Wiesława Dróżdż.
Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów
Sobota 28 kwietnia jest ostatnią w tym roku, kiedy urzędy skarbowe są otwarte. Wszystko po to, aby ułatwić podatnikom rozliczenie za 2011 r., które zakończy się w poniedziałek 30 kwietnia. Jak długo będą działać urzędy?
Większość będzie otwarta od 9 do 13. Jednak naczelnicy urzędów skarbowych mogą zmienić te godziny, jeśli zapotrzebowanie danego urzędu będzie inne. Warto skorzystać z możliwości odwiedzenia urzędu w sobotę, bo można uzyskać fachową pomoc przy wypełnianiu PIT. Oprócz uzyskania szczegółowej wiedzy dotyczącej rocznego rozliczenia się z podatku dochodowego będzie też czasem można obejrzeć prezentacje przygotowane przez pracowników urzędów i zapoznać się ze specyfiką pracy w urzędzie skarbowym. Ponadto w wielu urzędach przygotowano konkursy i niespodzianki dla najmłodszych.
Na jaką pomoc może liczyć podatnik, który przyjdzie w sobotę do urzędu?
Przede wszystkim pomoc urzędników przy wypełnianiu zeznań. Urzędnik sprawdzi poprawność deklaracji, a także potwierdzi, czy mamy prawo do ulgi, czy nie. Roczny PIT będzie można również zostawić w urzędzie lub wypełnić go na miejscu i wysłać przez internet.
Pierwszy dzień otwarty w urzędach skarbowych w tym roku odbył się 10 marca. Czy cieszył się zainteresowaniem podatników?
Tak, i to dużym. 10 marca urzędy odwiedziły 62 243 osoby. Większość urzędów w tym dniu była otwarta w godz. 9 – 13, ale zdarzały się też takie, które pracowały od 8 do 15.
Pracownicy urzędów w tym dniu skoncentrowali się na sprawnej oraz kompetentnej obsłudze podatników, udzielali przede wszystkim informacji związanych z akcją Szybki PIT i przepisami dotyczącymi rozliczeń za 2011 r. Ponadto wydawali druki i przyjmowali zeznania oraz pokazywali zalety rozliczeń elektronicznych. Przygotowano więc dodatkowe punkty informacyjne, uruchomiono konsultacje telefoniczne, a także stanowiska wprowadzania zeznań, tak aby bezpośrednio po złożeniu zeznania w obecności podatnika zeznanie to znalazło się w systemie informatycznym. Podatnicy mieli do dyspozycji również broszury informacyjne i prezentacje multimedialne. W wielu urzędach uruchomiono w salach obsługi podatnika specjalne stanowiska komputerowe, na których można było zapoznać się z wysyłaniem zeznań drogą elektroniczną, a nawet własnoręcznie złożyć zeznanie. Z możliwości takiej skorzystało wielu podatników.