Do aplikacji mObywatel dodano funkcję służącą do zgłaszania oszustw w internecie - poinformował w środę resort cyfryzacji. Wyjaśniono, że dzięki niej zespół ekspertów ma szybciej analizować zgłoszenie o złośliwej stronie, podejrzanej wiadomości SMS, e-mail czy o innych rodzajach oszustw w sieci.
"Bezpiecznie w sieci" jest usługa, która dostępna jest w nowej wersji aplikacji mObywatel (wersja od 4.39). Ministerstwo Cyfryzacji podkreśliło, że nowa funkcja ma umożliwić użytkownikom "szybciej zgłosić oszustwo w internecie".
Resort poinformował, że po zauważeniu niepokojących lub niebezpiecznych treści można je zgłosić w kilku kategoriach. W tym jako złośliwą stronę internetową (wyłudzającą dane lub pieniądze), podejrzaną wiadomość SMS (treść lub nadawcę), podejrzaną wiadomość e-mail (załączniki, szantaż, czy phishing, czyli próbę wyłudzenia informacji) oraz oszustwa (np. próby podszywania się pod firmy lub instytucje).
Jak wyjaśniono, każda z kategorii ma wyznaczoną ścieżkę postępowania wraz z instrukcjami przekazywanymi zgłaszającemu. Każde zawiadomienie analizować ma zespół ekspertów CERT (Computer Emergency Response Team) Polska, a dalsze działania mają zależeć od rodzaju incydentu. Wyjaśniono, że w przypadku podejrzanej wiadomości użytkownik pozna numer SMS, na który powinien ją przekazać, złośliwą stronę zgłosić można przez aplikację, a próbę oszustwa w wiadomości e-mail zgłasza się poprzez stronę internetową, do której odsyła mObywatel.
Ponadto w aplikacji istnieje kafelka "Inne", gdzie można zgłaszać incydenty, gdy nie ma pewności, do której kategorii pasuje nasze zgłoszenie, jak dodano, ono również zostanie przeanalizowane przez zespół CERT. Usługa "Bezpieczni w sieci" pozwala również na otrzymywanie powiadomień o nadużyciach i oszustwach w internecie.
Ministerstwo poinformowało, że istnieją plany rozwoju usługi, np. dodania kolejnych kategorii zdarzeń oraz stworzenia bazy wiedzy dla użytkowników, która ma im pomóc w bezpiecznym poruszaniu się w sieci. (PAP)
jls/ mick/