Wywiad z Wojciechem Zaskórskim, General Manager Lenovo Polska

Jak wygląda sytuacja Lenovo w Polsce po ponad roku trwania pandemii?
Lenovo doskonale poradziło sobie z efektami pandemii. Osiągnęliśmy rekordowe wyniki za cały zeszły rok fiskalny, co dotyczy wszystkich obszarów działalności naszej grupy. W czwartym kwartale przychody Lenovo wzrosły o 48% rok do roku do 15,6 mld USD, co jest najwyższym poziomem stopy wzrostu od 2 lat. Natomiast roczne przychody grupy przekroczyły poziom 60 mld USD, czyli o ponad 10 mld USD więcej niż w poprzednim roku obrotowym. We wszystkich regionach odnotowano wysoki dwucyfrowy wzrost przychodów z segmentów PC and Smart Devices, a wielkość sprzedaży komputerów osobistych Lenovo wzrosła bardziej niż cały rynek, co jeszcze bardziej umacnia naszą pozycję lidera w sprzedaży komputerów osobistych.
Na polskim rynku radzimy sobie równie dobrze. Trendy, które wpłynęły na zwiększenie popytu na komputery takie jak praca oraz nauka zdalna czy transformacja cyfrowa biznesu przecież nie ominęły naszego kraju. Polacy, podobnie jak zagraniczni pracownicy, też potrzebowali szybkich, wydajnych i wytrzymałych sprzętów do codziennej pracy z domu, co my jako Lenovo im gwarantujemy.
Jaka jest wizja, która obecnie przyświeca działalności Lenovo?
Lenovo dąży do dostarczania inteligentnych technologii, które stanowią odpowiedź na największe wyzwania ludzkości. Wierzymy, że inteligentne rozwiązania i urządzenia mogą skutecznie przyczynić się do rozwoju firm, lokalnych społeczności, jak i całych gospodarek, dlatego podstawą prowadzonych przez nas działań, od momentu tworzenia innowacji do ich wdrożenia, jest zorientowanie na potrzeby oraz oczekiwania klienta. Wysiłki Lenovo na polu wyznaczania światowych trendów w technologii, jak wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie komputera za składanym ekranem, Lenovo ThinkPad X1 Fold, nie pozostały bez echa - międzynarodowa firmę doradztwa strategicznego Boston Consulting Group umieściła Lenovo na liście 50 najbardziej innowacyjnych firm 2021 roku.
Misją Lenovo jest również bliska, długofalowa i oparta na wzajemnym zaufaniu relacja z naszymi partnerami biznesowymi. Naszym celem jest pomóc im w osiągnięciu zysków i tym samym wspieranie ożywienia gospodarczego po pandemii Covid-19. Poza bieżącym wsparciem, mamy też dla nich w zanadrzu ciekawe akcje, jak właśnie uruchomiony konkurs, w którym można wygrać 15 motocykli Ducati Monster o wartości 53 900 tysięcy złotych każdy. Wziąć w nim udział może każda firma, która jest zarejestrowana w Lenovo Partner Hub i zakupiła wybrane modele z oferty biznesowej Lenovo. Oczywiście klienci końcowi są dla nas równie ważni i oni również mają szansę wygrania szybkiego i modnego motocykla legendarnej włoskiej marki - wystarczy, że zakupią jeden z modeli z serii ThinkBook, zarejestrują dowód zakupu na stronie Lenovo, wypełnią formularz zgłoszeniowy i odpowiedzą na zadanie konkursowe.
Sama sprzedaż komputerów w obecnych czasach to nie wszystko. Przez pandemię, wiele firm musi przenosić się do sieci i budować system komputerowy czy działy IT od zera. Czy Lenovo świadczy też kompleksowe usługi dla przedsiębiorstw, właśnie jak budowa sieci, dopasowanie odpowiedniego sprzętu i obsługa?
Dokładnie, nie jesteśmy tylko producentem komputerów, ale oferujemy też szereg usług oraz rozwiązań technologicznych dla biznesu. Są to m.in. technologia infrastruktury hiperkonwergentnej (HCI), usług chmurowych Lenovo Cloud Services, czy produkty ThinkEdge przeznaczone do przetwarzania danych korporacyjnych, bezpieczeństwa i skalowalności w zastosowaniach brzegowych. Wszystkie nasze produkty oraz usługi „szyjemy na miarę” klienta tak, by spełniły one w 100% jego oczekiwania. Dodam, że na te oczekiwania wpływ ma oczywiście panująca transformacja cyfrowa. Ponieważ wiele osób pracuje w domu, działom IT jest ciężko zapanować nad urządzeniami rozproszonymi w różnych lokalizacjach, podobnie jak nad ich naprawami, dlatego potrzebują wsparcia z zewnątrz – z pomocą dla nich oferujemy usługę Lenovo Premier Support. Zapewnia ona wszechstronne wsparcie dla sprzętu wraz z oprogramowaniem (OEM), priorytetyzację dostępności części wraz z naprawą w siedzibie klienta, zaawansowaną pomoc techniczną, świadczoną całodobowo oraz jeden punkt kontaktowy do zarządzania sprawami od początku do końca bez konieczności przełączania się przez infolinię.
Które kategorie laptopów najlepiej się w Polsce sprzedają? Jakie czynniki czy trendy mają teraz wpływ na konsumentów, zarówno ze strony B2B, jak i B2C?
Konsumenci oraz przedsiębiorcy stawiają na mobilność – jest to pochodna masowego przejścia na pracę zdalną. Rzadko komu chce się taszczyć sprzęt o dużych gabarytach i równie dużej wadze, ponadto nie wszyscy mają wystarczającą przestrzeń w domu na stworzenie kącika biurowego – wiele z nas pracuje tam, gdzie może, czy to w kuchni, czy przy dobrej pogodzie na dworze. Odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży laptopów z naszej serii dla biznesu ThinkPad oraz ThinkBook. Dużym powodzeniem cieszą się też nasze tablety – wielu rodziców odkryło, że dla potrzeb nauki zdalnej takie urządzenia będą równie przydatne i przyjemne w użyciu dla ich dzieci. Również laptopy z serii Yoga i IdeaPad bardzo dobrze się sprzedają – konsumenci doceniają ich zalety jako wydajnych sprzętów do codziennej pasji, ale też atutów w postaci świetnych rozwiązań graficznych czy technologii dźwiękowych, które czynią z nich multimedialne centrum rozrywki. W końcu nie samą pracą człowiek żyje, a inwestowanie w wielofunkcyjne urządzenia się opłaca.
Jak wygląda sytuacja Lenovo na rynku gamingowym w Polsce? Jakie są przyszłe plany firmy dotyczące tego segmentu działalności?
Jesteśmy najchętniej wybieraną marką sprzętów gamingowych w naszym kraju – co drugie urządzenie dla graczy sprzedawane w Polsce pochodzi z naszej serii produktów Lenovo Legion. Ten segment rynku pozostaje dla nas niezmiennie kluczowy, stąd dokładamy wszelkich starań, aby dostarczać wiodące technologie, jak debiutujące na polskim rynku najnowsze modele Legion 5, które zostały wyposażone w przełomowe i cieszące się dużym powodzeniem karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 30. To nie wszystko - wraz z premierą nowej generacji Legionów wprowadziliśmy na rynku unikalną usługę serwisową, Lenovo Premium Care, która obejmuje obsługę techniczną na najwyższym, wręcz VIP-owskim poziomie, m.in. zaawansowane wsparcie za pomocą telefonu, czatu lub poczty e-mail, w razie potrzeby naprawa komputera na miejscu u Klienta, zespół ekspertów Lenovo, który odpowie również na pytania dotyczące oprogramowania, pomoże np. rozwiązać problemy z siecią czy konfiguracją firewalla w routerze oraz coroczną kontrolę kondycji komputera Wszystko po to, by gracze mogli w całości oddać się radości z grania na naszych sprzętach bez obaw, że w przypadku ewentualnej usterki nie znajdą właściwej pomocy.
Firmy w Polsce coraz bardziej doceniają krytyczną rolę, jaką pełni zachowanie bezpieczeństwa ich danych. Jakie rozwiązania, usługi mogą im w tym pomóc?
Trafnie Pan zauważył, że przedsiębiorcy doceniają bezpieczeństwo. Chciałbym, aby w następstwie tego szło wdrożenie odpowiednich procedur i standardów, ale przede wszystkim technologii. Ostatnie miesiące pokazały wszystkim, że począwszy od międzynarodowych korporacji czy administracji państwowych, skończywszy na mikro-i-małych przedsiębiorstwach czy nawet działalności zwykłego Kowalskiego, ochrona wrażliwych danych musi zostać zapewniona. Zwykły program antywirusowy nie wystarczy. Jako Lenovo wychodzimy naprzeciw tym potrzebom, oferując rozwiązania Lenovo ThinkShield, które są oparte na nowatorskim podejściu do zabezpieczania urządzeń na wszystkich etapach cyklu życia. Jest to zestaw technologii odpowiedzialnych m.in. za szyfrowanie danych użytkownika, zabezpieczenie urządzenia fizycznego, jak również funkcje ograniczające ryzyka związane z działaniami szkodliwych oprogramowań. Lenovo ThinkShield dostępne są w naszych produktach dedykowanych biznesowi: ThinkPad, ThinkCentre czy ThinkStation.
Jak będzie wyglądała przyszłość komputeryzacji w Polsce? Czy w dobie rozwoju 5G i chmur, dalej będzie zapotrzebowanie na mocne komputery, czy też zarówno firmy, jak i konsumenci będą stawiać na terminale, które łączyć się będą z chmurą?
Wydajność komputerów nadal jest i pozostanie jednym z głównych wyznaczników, którym kierują się konsumenci i firmy przy ich zakupie. Przyspieszona cyfryzacja biznesu, która dzieje się na naszych oczach, napędza popyt na sprawne urządzenia, które są w stanie obsłużyć setki procesów jednocześnie, a przy tym zagwarantować użytkownikom wygodę z korzystania. Rozwój trendów pokroju Internet of Things (IoT) oraz praca hybrydowa również będą zwiększały zapotrzebowanie na szybką wymianę danych z minimalnymi opóźnieniami. Portfolio notebooków biznesowych Lenovo ThinkPad X1 i T na 2021 w dużej części jest już dostępne z modemami 5 generacji. Liczba modeli naszych urządzeń wyposażonych w te rozwiązania będzie się dynamicznie zwiększała.
Co ze sztuczną inteligencją i innymi innowacjami w technologii: asystenci głosowi, ścieżki neuronowe, uczenie maszynowe, Internet of Things - to staje się coraz bardziej popularne w segmentach RTV czy AGD. Kiedy trafi to „pod maski” komputerów?
Wspomniana przeze mnie idea Internet of Things nabiera rozpędu. Lider w doradztwie strategicznym McKinsey & Company przewiduje, że do 2025 roku IoT może mieć łączny wpływ na gospodarkę w wysokości nawet 11 bilionów dolarów. Natomiast globalna firma analityczna Gartner szacuje, że do 2020 roku 25 miliardów urządzeń będzie podłączonych do Internetu i będzie w użyciu, w porównaniu z 4,9 miliardami w 2015 roku. Liczby te robią wrażenie – spodziewam się, że wkrótce nastąpi upowszechnienie tej technologii i w polskich domach widok swobodnie komunikujących się między sobą urządzeń typu komputer domowy czy lodówka nie będzie ewenementem.
Obserwujemy też trend rosnącego zapotrzebowania na innowacyjne narzędzia do predykcyjnego i proaktywnego zarządzania komputerami w firmie. W odpowiedzi na to Lenovo oferuje rozwiązanie w systemie SaaS Lenovo Device Intelligence Plus, które udostępniają administratorom IT w firmach zaawansowaną wiedzę umożliwiającą wykrywanie problemów ze sprzętem i systemami jeszcze przed ich wystąpieniem. Naszym zdaniem trend DaaS – Device-as-a-Service czyli użytkowanie urządzeń IT w modelu konsumpcyjnym stanie się coraz powszechniejsze. Podejście takie daje większą elastyczność organizacjom i ułatwia transformację biznesu, pozwala również na większą kontrolę wydatków oraz mniejsze zaangażowanie kapitałowe, co może mieć szczególne znaczenie dla organizacji wychodzących z COVIDowego kryzysu.